Sejm uchwalił 6 października br. ustawę. Za uchwaleniem ustawy głosowało 441 posłów, nikt nie był przeciw, a dwóch posłów wstrzymało się od głosu. Sejm przychylił się 4 listopada do większości poprawek Senatu do nowelizacji ustawy.

W głosowaniu posłowie przyjęli większość poprawek redakcyjnych i legislacyjnych zaproponowanych przez Senat. Ponadto Sejm przychylił się do przesunięcia terminu wejścia przepisów w życie na 1 stycznia 2023 r. - pierwotnie miało to nastąpić w 14 dni po ogłoszeniu noweli. Poparcie posłów zyskała też poprawka izby wyższej doprecyzowująca kwestię zgodności towaru z umową. Zgodnie z nią towar ma być dostarczany do konsumenta wraz z opakowaniem.

Chodzi o zmiany w ustawie o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw, który implementuje do polskiego prawa unijną dyrektywę cyfrową „dyrektywa cyfrowa”) z maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych, oraz „dyrektywę towarową”. Dyrektywy weszły w życie 11 czerwca 2019 r., a państwa członkowskie zobowiązane były do przyjęcia implementujących je przepisów do 1 lipca 2021 r., z mocą od 1 stycznia 2022 r.

Czytaj w LEX: Obowiązki przedsiębiorców wobec konsumentów >>>

Lepsze warunki dla konsumentów

Jak wskazał podczas pierwszego czytania projektu w Sejmie wiceminister sprawiedliwości Marcin Warchoł, zasadniczym celem projektu ustawy jest poprawa sytuacji konsumentów przy zawieraniu umów w odniesieniu do umów zawartych między przedsiębiorcami a konsumentami o dostarczanie treści cyfrowych lub usług cyfrowych oraz umów sprzedaży zawartych między sprzedawcą a konsumentem. - Ten projekt polega na trzech kwestiach. Po pierwsze z jednego roku na dwa lata wydłużamy domniemanie, że wada tkwiła w towarze, czyli konsumenci będą mogli dłużej dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi. Po drugie, obecnie okres przedawnienia tych roszczeń jest dwuletni, my wydłużamy go do 6 lat. Po trzecie wyłączamy możliwość skrócenia rękojmi co do towarów używanych" - poinformował. "Dodatkowo rękojmią będą objęte usługi i treści wysyłane droga elektroniczną - dodał Warchoł.

Czytaj w LEX: Obowiązki przedsiębiorcy przy sprzedaży przez Internet >>>

Więcej obowiązków dla sprzedawców w internecie

Nowelizacja przygotowana w Ministerstwie Sprawiedliwości wdraża dyrektywę 2019/770 w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych oraz dyrektywy 2019/771 w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów. Między innymi zmienia zasady rękojmi i gwarancji, ale też wpływa na treść umów sprzedaży oprogramowania, bo przewiduje lepszą ochronę dla nabywców. - O ile nie nastąpi wyraźne wyłączenie w umowie, sprzedawca będzie musiał zapewnić, aby konsument był informowany o aktualizacjach, w tym aktualizacjach zabezpieczeń, które są niezbędne do zachowania zgodności takiego towaru z umową – wyjaśnia dr hab. Małgorzata Sieradzka, adwokat i profesor Uczelni Łazarskiego w komentarzu w LEX. Projekt Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów skupia się na dyrektywie 2019/2161, znanej jako dyrektywa Omnibus. Tu zmian jest więcej. Z punktu widzenia e-biznesu ważne jest wprowadzenie:

  • obowiązku podania informacji, czy osoba oferująca produkty na platformie jest przedsiębiorcą czy też nie,
  • obowiązku informowania o najniższej cenie w ostatnich 30 dniach przed obniżką;
  • obowiązku informowania o zasadach plasowaniu produktów przedstawianych konsumentowi w wyniku wyszukiwania;
  • rozszerzenia katalogu nieuczciwych praktyk w każdych okolicznościach m.in. o działania przedsiębiorcy polegające na: podawaniu wyników wyszukiwania w odpowiedzi na wyszukiwanie internetowe konsumenta bez wyraźnego ujawnienia płatnej reklamy.

Jak podawał resort sprawiedliwości, który przygotował projekt, obie dyrektywy - towarowa i cyfrowa - mają się przyczynić do właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego w UE i zapewnić wysoki poziom ochrony konsumentów. Chodzi o ustanowienie wspólnych przepisów dotyczących niektórych wymagań co do umów zawartych między przedsiębiorcami a konsumentami o dostarczanie treści cyfrowych lub usług cyfrowych, w tym przepisów dotyczących zgodności towarów z umową, środków ochrony prawnej przysługujących w przypadku braku takiej zgodności, sposobów korzystania z tych środków oraz gwarancji handlowych.

 

Cena promocyjna: 199 zł

|

Cena regularna: 199 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 139.29 zł


Czytaj w LEX: Zapłata danymi osobowymi - co musisz wiedzieć o nowej dyrektywie o dostarczaniu treści cyfrowych i usług cyfrowych >>>