Profil zaufany pozwala korzystać ze wszystkich dostępnych e-usług publicznych, czyli spraw urzędowych, które można załatwiać online, z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu. Jak przypomina resort cyfryzacji, ważność profilu zaufanego wynosi 3 lata od potwierdzenia. Warto o tym pamiętać, ponieważ łatwo przedłużyć jego ważność.
Wystarczy się zalogować
Jak przypomina resort, ważność profilu można przedłużyć, logując się do swojego profilu zaufanego na stronie pz.gov.pl. Następnie w panelu Profil zaufany należy wybrać Szczegóły profilu, a później opcję Przedłuż ważność lub zmień dane.
Jeśli obywatel zaloguje się do profilu zaufanego bankowością elektroniczną, to po przedłużeniu ważności profilu zniknie powiązanie z kontem bankowym. Metoda autoryzacji przy składaniu podpisu zaufanego i przy logowaniu się profilem zaufanym zmieni się na SMS z jednorazowym kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana. Jeżeli wolimy zachować poprzednią formę logowania i ponownie powiązać swój profil zaufany ze swoim bankiem, w zakładce Szczegóły profilu należy wybrać Zmień dostawcę tożsamości na bank.
Hasło można odzyskać
Resort cyfryzacji przypomina również, jak krok po kroku można odzyskać login lub hasło. W pierwszym przypadku należy:
- Należy wejść na stronę pz.gov.pl, wybrać opcję Zaloguj się, a następnie kliknąć w odnośnik Nie pamiętam nazwy użytkownika, który znajduje się pod polem do wpisania nazwy użytkownika lub adresu e-mail;
- wpisać adres e-mail, który był podawany podczas zakładania profilu zaufanego i wybrać opcję Przypomnij.
Otrzymamy wówczas maila z przypomnieniem loginu. Co zrobić, jeśli nie pamiętamy hasła, którego używaliśmy do logowania?
- Należy wejść na stronę pz.gov.pl, wybierz opcję Zaloguj się, a następnie kliknąć w odnośnik Nie pamiętam hasła, który znajduje się pod polem do wpisania hasła;
- wpisać nazwę użytkownika i PESEL, a następnie kliknąć Zmień hasło;
- otrzymamy e-mail z linkiem do zmiany hasła, w który należy kliknąć;
- następnie należy wpisać nowe hasło i kliknąć Zapisz;
- na numer telefonu, który został podany przy zakładaniu profilu zaufanego, otrzymamy SMS z kodem autoryzacyjnym. Należy wpisać kod w wyświetlone pole i kliknąć opcję Ustaw nowe hasło;
- następnie kliknąć Przejdź do strony logowania, aby zalogować się do swojego profilu zaufanego.
Szczegółowe informacje na temat zakładania profilu zaufanego i przedłużania jego ważności są dostępne również na stronie Ministerstwa Cyfryzacji.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.