Nowa regulację ma wprowadzić nowelizacja Prawa o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw.
Czytaj: Hulajnogi elektryczne - ostrożność nie wystarczy, potrzebne przepisy>>
Będzie definicja hulajnogi
Ustawa wprowadzi m.in. definicję takiego urządzenia oraz jego maksymalne wymiary. Według projektu hulajnoga elektryczna czy deskorolka elektryczna - jeżeli będzie przeznaczona do poruszania się w przestrzeni publicznej, nie będą mogły być szersze niż 90 cm i dłuższe niż 1 metr i 25 centymetrów. Będą musiały mieć też konstrukcyjnie ograniczoną maksymalną prędkość do 25 km/h i posiadać napęd elektryczny.
- Przyjęta szerokość jest analogiczna do szerokości roweru ze względu na zajmowaną przestrzeń podczas poruszania się. W stosunku do pierwotnego projektu, z definicji urządzenia transportu osobistego usunięto ograniczenie maksymalnej dopuszczalnej masy urządzenia transportu osobistego. Bowiem sztywne określenie tego parametru doprowadzić może do zablokowania możliwości wykorzystania różnych urządzeń, które istnieją na rynku - czytamy w uzasadnieniu do projektu.
Cena promocyjna: 20.93 zł
|Cena regularna: 27.9 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
Ścieżka rowerowa i uprawnienia jak na rower
Zgodnie z projektem, kierujący hulajnogą będzie mógł korzystać z infrastruktury przeznaczonej dla rowerów (droga dla rowerów i pas ruchu dla rowerów). Będzie też musiał mieć też uprawnienia takie jak na rower. Jeśli nie ukończył 18 lat, będą to: karta rowerowa lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.
Na hulajnogach elektrycznych po drogach nie będą mogły się poruszać dzieci do lat 10, nawet pozostając pod opieką dorosłych. Wyjątek stanowić będzie poruszanie się w strefie zamieszkania.
Czytaj: Będzie zmiana w prawie - hulajnoga to pojazd>>
Kierującego hulajnogą obowiązywać będą zasady ruchu drogowego takie, jak dla kierującego rowerem, ale dotyczyć go będą także zasady odnoszące się do kierującego pojazdem. Jeżeli kierujący hulajnogą elektryczną doprowadzi do kolizji, będzie traktowany jak rowerzysta, nie jak pieszy.
Można po drodze, ale powoli
Projekt przewiduje, że w obszarze zabudowanym na hulajnodze elektrycznej można będzie jechać tylko pasem ruchu dla rowerów lub drogą dla rowerów. W przypadku braku drogi dla rowerów, będzie można poruszać się po jezdni drogi, na której prędkość dopuszczalna pojazdów jest nie większa niż 30 km/h. Takim urządzeniem będzie można poruszać się po chodniku, jeżeli prowadzi on wzdłuż drogi, na której nie można jeździć szybciej niż 30 km/h.
Poza obszarem zabudowanym, na hulajnodze elektrycznej będzie można się poruszać jedynie po ścieżkach rowerowych. - W przypadku ich braku wyjątkowo chodnikiem lub drogą dla pieszych - czytamy w projekcie.