Przypomnijmy, w ustawie budżetowej na 2024 r. przewidziano podwyżki - także dla asystentów, sięgające 20 proc. Problem w tym, że w przypadku niektórych z nich okazały się zbyt wysokie, aby zmieścić się w górnej granicy przewidzianej przez obowiązujące rozporządzenie ministra sprawiedliwości. Łączna kwota wydatków przeznaczonych na podwyższenie wynagrodzeń asystentów sędziów ma wynieść wraz z pochodnymi 74 415 tys. zł.

Czytaj: Wynagrodzenie asystenta prokuratora - związkowcy chcą od 6550 do 10 000 zł >>

 

Szansa na elastyczną politykę kadrową

W praktyce o 16,28 proc. wzrośnie dolna granica wynagrodzeń zasadniczych asystentów sędziów (tj. do wysokości 5 000 zł), a granica górna o 23,08 proc. (czyli do wysokości 8 000 zł). 

MS uzasadniało, że proponowana wysokości wynagrodzeń zasadniczych ww. grupy pracowników sądów pozwala na prowadzenie elastycznej polityki kadrowej w sądach powszechnych w ramach środków posiadanych na wynagrodzenia oraz doprowadzi do urealnienia dolnego progu wynagrodzeń asystentów sędziów. Wskazano również, że ważny interes państwa wymaga zapewnienia warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla asystentów sędziów na poziomie zgodnym ze stawkami wynagrodzenia obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2024 r.

Polecamy podcast prawniczy: Prawo na Oko #4 | Za kulisami SN - wstęp do zawodu asystentki ze Sławomirą Kotas-Turoboyską >

 

W prokuraturze interweniują związkowcy

Takie same podwyżki planowane są dla asystentów prokuratorów. Wynagrodzenie w tym przypadku ma być różnicowane w zależności od szczebla jednostki organizacyjnej prokuratury, w której zatrudnieni są asystenci oraz starsi asystenci prokuratorów. Ponadto, zróżnicowano również wynagrodzenia zasadnicze asystentów i starszych asystentów prokuratorów biorąc pod uwagę wymogi niezbędne do objęcia każdego z tych stanowisk.

Związek Zawodowy Prokuratorów i Pracowników Prokuratury apelował o wyższe wynagrodzenia - od 6550 do 10 000 zł. Podkreślał, że instytucja asystenta prokuratora została wprowadzona ustawą z dnia 29 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy — Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw, tworząc w prokuraturze nową kategorię samodzielnych pracowników o charakterze merytorycznym, wspierających bezpośrednio pion orzeczniczy. Związkowcy przypominali również, że na podstawie pierwszej regulacji ustalającej wynagrodzenie asystentów prokuratora, tj. rozporządzenia ministra sprawiedliwości z dnia 16 stycznia 2008 r., minimalne wynagrodzenie asystenta prokuratora zatrudnionego w prokuraturze rejonowej wynosiło 2370 zł, co stanowiło 88,07 proc. ówczesnego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzedzającym (dalej jako „przeciętne wynagrodzenie”). Kolejnym rozporządzeniem ministra sprawiedliwości z dnia 23 lipca 2008 r. zmieniono minimalny próg wynagrodzenia zasadniczego asystentów prokuratora w prokuraturze rejonowej - wyniósł 2575 zł, co stanowiło 95,69 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Kolejnym rozporządzeniem - z 7 kwietnia 2023 r. ustalono minimalny próg wynagrodzenia zasadniczego asystentów prokuratora w prokuraturze rejonowej w kwocie 4300 zł, co stanowiło tylko 67,76 proc. przeciętnego wynagrodzenia.

- Powyższa analiza wskazuje, że intencją ustawodawcy było wprowadzenie do struktury prokuratury wykwalifikowanej, odpowiednio wynagradzanej kadry, tj. na poziomie zbliżającym się do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej (w odniesieniu do asystentów zatrudnionych w prokuraturze rejonowej). Odejście od tych standardów nastąpiło po zaniechaniu waloryzacji wynagrodzenia asystentów w 2009 r., proporcjonalnie do rosnącego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. O ile standardem było utrzymywanie minimalnego wynagrodzenia zasadniczego asystenta prokuratura w prokuraturze rejonowej średnio na poziomie 91,55 proc. przeciętnego wynagrodzenia (średnia wyliczona na podstawie trzech pierwszych rozporządzeń regulujących wysokość wynagrodzeń asystenckich), o tyle proponowana w procedowanym projekcie wysokość minimalnego progu wynagrodzenia zasadniczego asystenta prokuratora zatrudnionego w prokuraturze rejonowej na poziomie 5 tys. zł odpowiadającym 69,88 proc. przeciętnego wynagrodzenia jest nie do przyjęcia, w szczególności wobec oczekiwania, że zawód ten będzie atrakcyjny i będzie przyciągał najlepszych kandydatów - wskazano.

Dodano, że ogólny wzrost płac w gospodarce narodowej powoduje, że proponowane dolne granice wynagrodzenia asystentów nie będą dłużej konkurencyjne na rynku pracy, co siłą rzeczy doprowadzi nie tylko do utraty potencjalnych kandydatów z najlepszym przygotowaniem merytorycznym, ale i odpływu najbardziej wykwalifikowanej kadry do innych zawodów.

Sprawdź w LEX: Czy asystentowi sędziego mianowanemu na referendarza sądowego przysługuje dodatkowe wynagrodzenie? >