Chodzi o zmianę par. 3, ust. 1 pkt 3 rozporządzenia z 22 marca 2012 r. w sprawie przeprowadzania konkursu na stanowisko referendarza sądowego. Obecnie - zgodnie z jego brzmieniem - kandydat na referendarza ma dostarczyć oryginał lub urzędowo poświadczony odpis dokumentu potwierdzającego uzyskanie "pozytywnego wyniku z egzaminu sędziowskiego, prokuratorskiego, notarialnego, adwokackiego, radcowskiego lub referendarskiego albo oryginał lub urzędowo poświadczony odpis dyplomu ukończenia aplikacji ogólnej". Zmiana zakłada dopisanie po aplikacji ogólnej, aplikacji sędziowskiej lub aplikacji prokuratorskiej.
Czytaj: Sprawy o wykroczenia w ręce referendarzy, mają decydować o grzywnie lub naganie>>
Była luka, czas ją wypełnić
Ministerstwo Sprawiedliwości w uzasadnieniu wskazuje, że projekt ma za zadanie usunięcie luki prawnej powstałej pomiędzy treścią art. 149 par. 1 pkt 5 Prawo o ustroju sądów powszechnych, a przepisu par. 3 ust. 1 pkt 3 nowelizowanego rozporządzenia.
Zgodnie z art. 149 par. 1 pkt 5 u.s.p. na stanowisko referendarza sądowego może być mianowany ten, kto zdał egzamin referendarski, sędziowski, prokuratorski, notarialny, adwokacki lub radcowski, lub ukończył aplikację sędziowską albo aplikację prokuratorską. Dalej, przepis zakłada, że nabór kandydatów organizuje się w drodze konkursu, który ma na celu wyłonienie kandydata o największej wiedzy i najwyższych umiejętnościach, predyspozycjach i zdolnościach ogólnych, niezbędnych do wykonywania obowiązków referendarza sądowego.
- Zasady przeprowadzania konkursu określa ww. rozporządzenie. W par. 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia wskazuje się, że do zgłoszenia kandydat dołącza: oryginał lub urzędowo poświadczony odpis dokumentu potwierdzającego uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu sędziowskiego, prokuratorskiego, notarialnego, adwokackiego, radcowskiego lub referendarskiego albo oryginał lub urzędowo poświadczony odpis dyplomu ukończenia aplikacji ogólnej. Wśród dokumentów tych nie ujęto dyplomu ukończenia aplikacji sędziowskiej oraz dyplomu ukończenia aplikacji prokuratorskiej, za pomocą których można wykazać spełnienie przesłanki określonej w art. 149 par. 1 pkt 5 u.s.p. tj. ukończenie aplikacji sędziowskiej lub aplikacji prokuratorskiej - wskazano w uzasadnieniu.
Czytaj: Sądy jak fabryki - spraw przybywa, sędziów - nie>>
Przepisy wykluczały część kandydatów
Autorzy propozycji zmian podkreślają równocześnie, że istnieje możliwość ukończenia aplikacji i niezłożenia egzaminu sędziowskiego lub prokuratorskiego, który odbywa się po zakończeniu aplikacji - art. 32 ust. 1 i art. 34 ust. 1 ustawy z 23 stycznia 2009 r. o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury.
- Ich absolwenci otrzymują wówczas jedynie dyplom ukończenia aplikacji sędziowskiej lub aplikacji prokuratorskiej. Oznacza to, że osoba spełniająca jedną z przesłanek wymienionych w art. 149 par. 1 pkt 5 u.s.p. (ukończenie aplikacji sędziowskiej lub aplikacji prokuratorskiej) i dysponująca jedynie dyplomem ukończenia tych aplikacji nie miałaby możliwości wykazania swojego uprawnienia.
Należy zauważyć, że wobec przyjęcia w ustawie o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury jednolitego modelu aplikacji sędziowskiej i aplikacji prokuratorskiej aplikanci młodszych roczników nie będą legitymować się dyplomami ukończenia aplikacji ogólnej. Powyższe z przyczyn formalnych uniemożliwiałoby im udział w konkursach na stanowisko referendarza sądowego - podkreślono.
Zobacz procedurę w LEX: Wnoszenie sprzeciwu od postanowień i zarządzeń wydanych przez referendarza sądowego >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.