Komunikacji i stałego kontaktu z klientem prawnicy i kancelarie prawne nie mogą już unikać. Dobrym przykładem mogą być tutaj firmy, które odniosły spory sukces biznesowy – także w branży prawniczej. Właściwie nie ma poważnej marki, która nie posiadałaby własnych kont w mediach społecznościowych i nie przesyłałaby różnego rodzaju newsletterów swoim klientom. I nie chodzi tutaj tylko o promocję.

- Stałe dostarczanie profesjonalnej wiedzy partnerom biznesowym jest wyrazem troski o ich interesy. Dobrym przykładem jest tu rynek prawniczy. W końcu po to korzysta się z usług zawodowych prawników – a jest to perspektywa zarówno przedsiębiorców, jak i innych klientów – aby nie szperać samemu w skomplikowanych przepisach, orzecznictwie i doktrynie w poszukiwaniu rozwiązaniu swoich problemów – tłumaczy w rozmowie z serwisem Prawo.pl Konrad Dyda, prawnik, ekspert Legal Alert.

Zobacz również: Do rozwoju kancelarii konieczny jest kontakt z klientem i komunikacja >>

Sprawdź w LEX: Wizerunek kancelarii prawnej - jak mu pomóc? >>>

Sprawdź w LEX: Jak założyć własną kancelarię prawną krok po kroku >>>

Newsletter ułatwia kontakt z klientem

Z tego względu, dostarczanie w przystępny sposób wiedzy o prawie, np. w formie newslettera, to sposób na budowanie marki przy jednoczesnym zagwarantowaniu klientowi stałego źródła sprawdzonych informacji o interesujących go problemach.

Bardzo często zmiany w przepisach, pojawienie się zupełnie nowych regulacji, a nawet zapoznanie się z tymi instytucjami, które już od dawna obowiązują w systemie prawa pozwala na podjęcie decyzji o kluczowym znaczeniu dla funkcjonowania klienta kancelarii. Tu z kolei, zdaniem Konrada Dydy, dobrym przykładem mogą być przedsiębiorcy, którzy w większości przypadków borykają się obecnie z naprawdę poważnymi problemami. - Wiedza o prawie nierzadko pozwala dostrzec nowe możliwości zabezpieczenia biznesu przed kryzysem czy jego dalszego rozwoju. Podobnie sprawa przedstawia się w innych przypadkach: konsumentów starających się o ochronę swoich praw, stron różnego rodzaju postępowań administracyjnych, czy spraw z zakresu prawa rodzinnego. Dopiero, kiedy wiemy, co możemy zrobić, a czego powinnyśmy unikać, możemy podjąć właściwe decyzje i odpowiednie działania. Dostarczenie tych informacji jest zadaniem zawodowego prawnika – zauważa nasz rozmówca.

Sprawdź w LEX: Dofinansowanie rozpoczęcia działalności kancelarii prawnej >>>

Sprawdź w LEX: Analiza opłacalności sprawy/rentowności kancelarii >>>

 

Liczy się marka i rozpoznawalność

Ze względu na specyfikę zawodów prawniczych szczególnego znaczenia nabiera posiadanie odpowiedniej, profesjonalnej marki. Z rozmów z naszymi ekspertami wynika, że rozwój kancelarii przeważnie jest wprost proporcjonalny właśnie do rozwoju marki. Dlatego odpowiedniej komunikacji nie powinien zaniedbywać żaden przedstawiciel zawodów prawniczych. Nawet, jeżeli teraz prowadzi działalność w stosunkowo niewielkich rozmiarach, to zawsze powinien mieć na względzie możliwości jej rozwoju.

- Komunikacja, zgodna z zasadami etyki zawodowej, jest najlepszym sposobem na osiągnięcie tego celu – konkluduje Konrad Dyda.

 

 

Informacja prowadzi do spotkania i podpisania umowy

Komunikacja z klientem zyskuje na znaczeniu m.in. z powodu częstych zmian w prawie. - Dodatkowo przekaz medialny towarzyszący zmianom często znacznie odbiega od rzeczywistej treści wprowadzanych przepisów. Właśnie dlatego informowanie o nowelizacjach i ich rzeczywistym znaczeniu dla klientów jest takie ważne – zauważa dr Martyna Sługocka, prawniczka, ekspertka Legal Alert.

Z jej doświadczenia wynika, że stali klienci wręcz oczekują, że w ramach bieżącej obsługi będą informowani o nowelizacjach oraz że strategie działania w ich sprawach będą uwzględniały obowiązujące a nawet planowane do wprowadzenia zmiany.

- Jednocześnie trzeba wziąć pod uwagę, że jako prawnik zewnętrzny nie znam wszystkich planów klienta czy aktualnie realizowanych przedsięwzięć. Dlatego istotne jest posiadanie i przekazywanie wiedzy o wszystkich zmianach przepisów, linii orzeczniczych czy stanowisk organów dotyczących dziedziny, którą zajmuje się klient – wskazuje nasza rozmówczyni. Zwraca również uwagę, że czasem jedna informacja prowadzi do telefonu czy spotkania a potem do zlecenia – w końcu kto lepiej poprowadzi sprawę niż prawnik, który sam z siebie podzielił się wiedzą, która może pomóc w rozwiązaniu problemu.

Zobacz również: Klienci oczekują konkretnych rozwiązań, a nie opinii na kilkanaście stron >>

Sprawdź w LEX: Narzędzia marketingu prawnika w internecie - jak dać się zauważyć? >>>

Forma komunikacji ma duże znaczenie

Równie ważna jak sam przekaz jest jego forma. Długie wywody okraszone łaciną już się nie sprawdzają. Liczy się konkret, przykład, omówienie zagadnienia w taki sposób, aby klient od razu wiedział czy i jak może skorzystać z danej nowelizacji. Przygotowanie informacji w takiej formie jest często bardzo pracochłonne – trzeba przeanalizować sam przepis, uzasadnienie do jego wprowadzenia, czasem porównać z poprzednim stanem prawnym a na końcu zastanowić się nad jego praktycznym zastosowaniem i ryzykami, jakie ze sobą niesie. Taka praca może, ale nie musi wygenerować nowe zlecenie. Dlatego warto skorzystać z Legal Alert jako gotowego rozwiązania przygotowywanego przez sprawdzone podmioty. Tak jest po prostu szybciej i taniej.