Wchodząca w życie nowelizacja przepisów o aktach stanu cywilnego wydłuży okres przejściowy w zakresie przekazywania służbom statystyki publicznej informacji z kart urodzenia, martwego urodzenia oraz kart zgonu. Zmianie ulegnie również termin, od którego karty urodzenia i martwego urodzenia będą przesyłane do urzędów stanu cywilnego drogą elektroniczną.
Przepisy ustawy z 28.11.2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. 2016 r. poz. 2064 ze zm.) przewidują, że karty urodzenia oraz karty martwego urodzenia sporządzane przez podmioty wykonujące działalność leczniczą będą przekazywane do urzędów stanu cywilnego w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Wykorzystanie w tym zakresie drogi elektronicznej będzie jednak możliwe nie od 1.01.2018 r., jak to pierwotnie przewidywały przepisy ustawy, ale od 1.01.2023 r. Przesunięcie tego terminu nastąpiło na mocy nowelizacji dokonanej ustawą z 20.07.2017 r. o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1524).
Również dopiero z 1.01.2023 r. zaczną obowiązywać przepisy określające zakres danych pozyskiwanych i przetwarzanych przez podmioty wykonujące działalność leczniczą w związku z urodzeniem. Informacje te mają być później przekazywane służbom statystyki publicznej. Z tą datą wejdzie w życie także nowelizacja przepisów ustawy z 31.01.1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz.U. 2017 r. poz. 912 ze zm.), przewidująca zmiany w zakresie treści kart zgonu oraz nakładająca obowiązek przekazywania części danych z kart zgonu służbom statystyki publicznej.
Konieczność przesunięcia daty wejścia w życie powyższej regulacji jest uzasadniana przesunięciem terminu uruchomienia systemu Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych, określonego obecnie na pierwszy kwartał 2021 r.
Nowelizacja w opisanym wyżej zakresie wchodzi w życie 15.12.2017 r.
Andrzej Perzyna