Centralne Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych zostało uruchomione w 2018 roku. Są w nim gromadzone i przechowywane elektroniczne wypisy aktów notarialnych, które zawierają w swej treści dane stanowiące podstawę wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego - czyli te dotyczące przedsiębiorców, stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz fundacji, jak również niewypłacalnych dłużników. 

- W tej chwili koncentrujemy się na przygotowaniach do planowanego na 1 lipca br. – połączenia CREWAN z Krajowym Rejestrem Sądowym. Od tego dnia wypis aktu notarialnego, np. umowa spółki, która ma być zarejestrowana, nie będzie już przekazywany do sądu w postaci papierowej. Zamiast tego klient rejestrując spółkę, złoży w sądzie wniosek i poda przy tym numer, pod którym dokument został zarejestrowany CREWAN - mówi prezes Borzemski. I dodaje, że elektroniczny wypis trafi automatycznie do sądu. - Będzie to ogromny krok technologiczny i dla notariatu, i dla Krajowego Rejestru Sądowego - dodaje.

Czytaj: Od 1 lipca w pełni elektroniczny KRS - zapowiada resort sprawiedliwości>>

Szereg obowiązków dla notariuszy

Zgodnie z  art. 92 par. 11 ustawy Prawo o notariacie, jeżeli akt notarialny zawiera w swej treści dane stanowiące podstawę wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego albo podlega złożeniu do akt rejestrowych podmiotu wpisanego do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, notariusz poucza strony aktu o sposobie i trybie składania wniosku w postępowaniu rejestrowym oraz o obowiązku podania we wniosku numeru wypisu albo wyciągu w Centralnym Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych.

Notariusz (art.92a par. 2)  niezwłocznie po sporządzeniu aktu notarialnego zawierającego w swej treści dane stanowiące podstawę wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego albo podlegającego złożeniu do akt rejestrowych podmiotu wpisanego do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (np. umowy), umieszcza jego elektroniczny wypis w Repozytorium. Co ważne ma go opatrzeć kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Przypomnijmy  - na żądanie strony, ma też umieścić w repozytorium elektroniczny wyciąg z takiego aktu notarialnego. Z kolei z chwilą gdy umieści wypis lub wyciąg z aktu notarialnego w repozytorium ma otrzymać za pośrednictwem systemu teleinformatycznego zawiadomienie, które zawiera numer dokumentu w repozytorium, a także dzień, miesiąc i rok oraz godzinę i minutę jego umieszczenia. Takie zawiadomienie notariusz dołącza do oryginału aktu notarialnego oraz wydaje stronie aktu drugi egzemplarz zawiadomienia.

Są też przepisy przejściowe. W przypadku gdy akt notarialny sporządzony przed dniem wejścia w życie niniejszego przepisu dokumentuje czynność prawną, o której notariusz, na podstawie przepisów szczególnych jest obowiązany zawiadomić sąd rejestrowy, a takiego zawiadomienia nie dokonano przed dniem wejścia w życie przepisów wykonanie obowiązku zawiadomienia następuje za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Czytaj: Dłużnik długów już nie ukryje, PESEL kluczem do danych w rejestrze>>

Notariusze szykują się do prostej spółki akcyjnej

Prezes Borzemski zaznacza, że samorząd notariuszy i notariusze przygotowują się też do zmiany legislacyjnej dotyczącej prostej spółki akcyjnej, która ma wejść w życie również od 1 lipca. 

- To będzie całkowicie nowa forma spółki kapitałowej, nowy sposób prowadzenia działalności gospodarczej stworzony głównie z myślą o startupach. Notariusze będą mogli prowadzić rejestr akcjonariuszy prostej spółki akcyjnej, podobnie jak biura maklerskie. To będzie duże wyzwanie dla naszego środowiska – nigdy dotychczas nie robiliśmy tego rodzaju czynności - mówi. 

Podkreśla równocześnie, że notariusze jeśli chodzi o rozwiązania związane z nowymi technologiami radzą sobie bardzo dobrze. - Warto też podkreślić, że jesteśmy chyba jedyną grupą zawodową w Polsce, która od kilkunastu lat, w 100 procentach, posługuje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym. A zatem to, o czym dopiero myślą przedstawiciele innych zawodów, jest dla nas, od wielu lat, codzienną praktyką - mówi. 

 

Spore nadzieje Ministerstwa Sprawiedliwości 

Z szacunków wynika, że od 1 lipca 2021 r. ok. 85 proc. wniosków o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego to będą wnioski składane elektronicznie. - Sprawy dotyczące rejestru przedsiębiorców będą prowadzone wyłącznie elektronicznie, tzn. decyzje sądu będą wydawane jako dokumenty elektroniczne podpisane podpisem kwalifikowanym i doręczane na konta użytkowników w Portalu Rejestrów Sądowych. Powstaną jawne elektronicznie akta rejestrowe, udostępniane w internecie - zapewniało jeszcze w kwietniu ministerstwo. 

Liczy na to, że elektronizacja Krajowego Rejestru Sądowego znacznie przyspieszy postępowanie rejestrowe, np. w sprawach dotyczących rejestru przedsiębiorców zwolni sąd z konieczności ręcznego przepisywania danych z papierowych wniosków do rejestru, drukowania orzeczeń sądu oraz tradycyjnego doręczania pism sądowych.