Związek uważa, że projektowana nowelizacja w sprawie organizacji kuratoriów oświaty oraz zasad tworzenia ich delegatur nie spełni pokładanych w niej oczekiwań, ponieważ pomija zadania wizytatorów niezwiązane z ewaluacją i kontrolą. Skutkiem tego pominięcia będzie pogłębiający się brak współpracy pomiędzy wizytatorami a dyrektorami szkół i nauczycielami.
Za mało precyzyjne ZNP uznaje projektowane przepisy dotyczące kompetencji specjalistów. Wątpliwości ZNP budzi zwłaszcza wyłączenie konieczności posiadania przez nich kwalifikacji pedagogicznych, które - według Związku - są konieczne do prawidłowej realizacji określonych w ustawie zadań kuratora oświaty. Na jakość sprawowanego nadzoru wpłynąć może, zdaniem ZNP, także rezygnacja ze standardu zatrudnienia określającego liczbę etatów pracowników pedagogicznych w stosunku do liczby szkół i placówek.
ZNP: reforma funkcjonowania kuratoriów powinna kłaść większy nacisk na pomoc szkołom
Projektowane przez MEN zmiany w rozporządzeniu regulującym działanie kuratoriów są niewystarczające - uważa ZNP. Ministerstwo powinno zadbać o taką organizację pracy w kuratoriach, która sprawi, że wizytator będzie bardziej dostępny dla dyrektorów i nauczycieli.