Sztuczna inteligencja jest współcześnie wykorzystywana w szkołach. Jednocześnie dzieje się tak głównie za sprawą uczniów, którzy posługują się aplikacjami wyposażonymi w AI.
Jak oznaczać treści wygenerowane przez AI użyte we własnych utworach?>>
AI w szkole już jest
Zapytałem niemal 100 uczniów szkół średnich o to, czy korzystają ze sztucznej inteligencji w szkole. Niemal jednogłośnie stwierdzili, że tak. Zakres wykorzystania przez nich narzędzi jest szeroki. Dotyczy między innymi zgłębiania niezrozumiałych zagadnień poprzez dialog z chatbotem, wyszukiwania źródeł, ale również posługiwania się AI do tworzenia pracy domowej. Wśród uczniów powszechne są deklaracje wykorzystania sztucznej inteligencji także do ściągania. Tutaj krótkie wyjaśnienie dla niewtajemniczonych: wygląda to tak, że uczeń robi zdjęcie kartki papieru, na której wydrukowane są zadania, wkleja zdjęcie do chataGPT i prosi o podanie rozwiązania. Następnie kopiuje odpowiedź ze smartfona na kartkę, po czym za kilka dni otrzymuje ocenę, zazwyczaj bardzo dobrą. Naturalnie taki model zachowania nie dotyczy wszystkich uczniów. Nie wiadomo też, na ile takie zachowanie jest powszechne. Jednocześnie warto odnotować, że sztuczna inteligencja to broń obusieczna: z jednej strony wspiera proces edukacji, a z drugiej ułatwia zachowania nieetyczne.
Zobacz w LEX: Akt w sprawie sztucznej inteligencji >
Rola nauczyciela i przeszkody
W związku z popularyzacją AI rolą nauczyciela staje się zarządzanie procesem edukacji w taki sposób, aby uczniowie nauczyli się, że sztuczna inteligencja to narzędzie do współpracy, które nie ma robić pracy za ucznia, tylko razem z nim. AI to asystent, który pozwala pokonywać ludzkie ograniczenia, który wspiera procesy twórcze, a odciąża od rutynowych zadań. Jednocześnie, żeby uczeń mógł dojść do takiego wniosku, nauczyciel powinien być w stanie zaprojektować lekcję z wykorzystaniem AI. Na ten moment jest to wymagające zadanie z dwóch powodów: 1) poziom kompetencji nauczycieli w zakresie wykorzystania AI jest niższy od poziomu uczniów, 2) korzystanie z narzędzi AI w szkole wymaga przejścia biurokratycznych procedur. W przypadku procedur wyzwaniem nie jest skala inwestycji, gdyż wiele narzędzi, które można wykorzystać w edukacji kosztuje np. 40 złotych miesięcznie. Nawet szkoła ze skromnym budżetem jest w stanie sobie na to pozwolić. Problem często polega na rozliczeniu tego typu kosztów, a także samym zakupie, który wymaga… karty płatniczej, której szkoły często nie mają. Jednocześnie trudności natury biurokratycznej nie mogą stanowić wymówki, ponieważ istnieje cała gama narzędzi dostępnych nieodpłatnie, które pozwalają obejść ten problem. Na szczęście coraz więcej szkół szkoli swoje kadry z wykorzystania narzędzi AI. Temat stał się też priorytetem dla jednostek wspierających rozwój kompetencji nauczycieli, w tym Wojewódzkich Ośrodków Doskonalenia Zawodowego. Jest nadzieja, że sektor edukacji dokona transformacji. Pytanie, w jakim czasie się to wydarzy.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.