Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie zamiaru likwidacji szkoły podstawowej. W uzasadnienu wskazała na trudności ekonomiczne gminy, powodujące konieczność likwidacji placówki. Podała bowiem, że z uwagi na trudną sytuację finansową gminy i narastające koszty utrzymania placówek oświatowych, przy małej ilości uczniów, konieczne było podjęcie decyzji w celu obniżenia tych kosztów.
Część rodziców dzieci, uczęszczających do likwidowanej szkoły, zaskarżyła uchwałę do WSA. Ich zdaniem rada miejska niesłusznie wybrała do likwidacji szkołę spośród kilku zakwalifikowanych do likwidacji szkół, gdyż dysponuje ona budynkami w dobrym stanie technicznym i nie stanowi ona największego obciążenia finansowego dla budżetu gminy. Rodzice uznali, iż naruszono art. 32 Konstytucji RP.
WSA rozpatrując sprawę przypomniał, iż uprawnienie gminy prowadzącej szkoły podstawowe położone na jej terenie do likwidacji małych szkół wiąże się z chronioną konstytucyjnie zasadą samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (art. 165 ust. 2 Konstytucji RP), których działalność podlega nadzorowi wyłącznie z punktu widzenia legalności (art. 171 ust. 1 Konstytucji RP). Ustawodawca wyposażył gminy w prawo tworzenia i likwidacji jednostek organizacyjnych, przy pomocy których gmina realizuje swoje zadania, w tym w zakresie edukacji publicznej, przy uwzględnieniu realizacji zadań publicznych.
Organizacja sieci szkół gminnych jest zatem funkcją z jednej strony potrzeb wspólnoty samorządowej i obowiązków nakazanych gminie prawem, a z drugiej strony jej możliwości finansowych, organizacyjnych, logistycznych. W ramach tych uprawnień gminy oraz uwarunkowań, w których ona funkcjonuje, mieści się przede wszystkim racjonalizacja sieci szkół na danym terenie, w tym tworzenie, ale też likwidacja istniejących szkól w zależności od potrzeb i wyników przeprowadzonych analiz.
Zdaniem sądu nie słuszny jest zarzut naruszenia art. 32 Konstytucji RP, polegający na niezasadnym podjęciu decyzji o likwidacji przedmiotowej szkoły spośród innych szkół zakwalifikowanych do likwidacji. Ocena legalności uchwały o zamiarze likwidacji szkoły nie obejmuje kontroli racjonalności działań organu prowadzącego, a w konsekwencji oceny potrzeby likwidacji szkoły. Organ prowadzący szkołę samodzielnie ocenia stan placówki oświatowej i jej zdolność do należytego wykonywania zadań statutowych, biorąc przy tym pod uwagę ekonomiczną racjonalność utrzymywania placówki. Kwestie te nie są objęte sądową kontrolą legalności uchwały o zamiarze likwidacji szkoły – podkreślił WSA.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 7 maja 2013 r., sygn. akt II SA/Ol 161/13
WSA: organ prowadzący wie najlepiej, czy trzeba zlikwidować szkołę
Ocena legalności uchwały o zamiarze likwidacji szkoły nie obejmuje kontroli racjonalności działań organu prowadzącego, a w konsekwencji oceny potrzeby likwidacji placówki. Organ prowadzący samodzielnie ocenia stan placówki oświatowej i jej zdolność do należytego wykonywania zadań statutowych, biorąc przy tym pod uwagę ekonomiczną racjonalność utrzymywania placówki orzekł WSA w Olsztynie.