Rada Gminy Biskupiec w uchwale określiła wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy. Regulamin określał również niektóre inne składniki wynagrodzenia, wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego.
Uchwałę zakwestionował wojewoda warmińsko-mazurski, zaskarżając ją do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Organ nadzoru podkreślił, że gmina przekroczyła upoważnienie ustawowe wynikające z Karty Nauczyciela oraz wkroczyła w kompetencje ministerstwa, które uregulowało w rozporządzeniach zasady wypłaty niektórych określonych w uchwale składników wynagrodzenia.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie przyznał rację wojewodzie i stwierdził częściową nieważność uchwały.
"Treść art. 30 ust. 6 pkt 1 Karty Nauczyciela, stanowiąca upoważnienie do ustalenia stosownych regulaminów przez radę gminy, nie budzi wątpliwości interpretacyjnych, i jasno wskazuje, że rada gminy (będąca organem prowadzącym szkołę) określa wysokość stawek dodatków oraz szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków. W normatywnym pojęciu "warunki przyznawania dodatków" w żaden sposób nie mieści się jednak uprawnienie do określania przez radę gminy także jakichkolwiek warunków utraty tych dodatków, bądź też nieprzyznawania tych dodatków." - podkreślił WSA w uzasadnieniu wyroku. Dodał również, ze organ prowadzący nie może stanowić regulacji dotyczących wynagrodzenia nauczyciela, a jedynie jego składników wymienionych w art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela. Rada nie może również określać, jakie okresy i dni decydują o prawie do danego składnika wynagrodzenia, ponieważ wkracza tym w materię regulowaną w rozporządzeniach ministra edukacji.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 13 maja 2014 r.
Polecamy: Więcej niż jeden dodatek dla dyrektora
Organ prowadzący szkołę lub placówkę będący jednostką samorządu terytorialnego (rada gminy, rada powiatu, sejmik województwa) określa, w drodze regulaminu:
1) wysokość stawek dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy, a także szczegółowe warunki przyznawania dodatków;
2) wysokość nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania;
3) szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia zasadniczego za godziny ponadwymiarowe oraz za godziny doraźnych zastępstw;
4) wysokość i warunki wypłacania pozostałych składników wynagrodzenia, jeśli nie zostały one określone w ustawie lub w odrębnych przepisach
- w taki sposób, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli składające się ze składników, o których mowa w art. 30 ust. 1 KN, odpowiadały na obszarze działania danej jednostki samorządu terytorialnego co najmniej średnim wynagrodzeniom nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3 KN.
Z przedstawionych uregulowań wynika, że w Karcie Nauczyciela stworzono mechanizm corocznego waloryzowania wynagrodzeń nauczycieli, gdyż wraz ze wzrostem wysokości kwoty bazowej zwiększana będzie wysokość średniego wynagrodzenia nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego. ["Karta Nauczyciela, Komentarz", Wolters Kluwer, Warszawa 2012].