O kwestię ujemnych punktów zapytali posłowie, wskazując, że zgodnie z art. 44b ust. 5 ustawy o systemie oświaty (u.s.o.) ocenianie ma na celu m.in. informowanie osoby uczącej się o osiąganych postępach czy motywowaniu osoby uczącej się do dalszej pracy, co jest problematyczne w przypadku stosowania tzw. ujemnych punktów. - Wiele osób uczących się zgłasza problem w zakresie szczegółowego rozumienia dowolnego ustalania zasad oceniania form sprawdzania wiedzy i umiejętności osób uczących się oraz sposobów określania sprawdzania wiedzy i umiejętności osób uczących się. Często podnoszony jest wątek przyznawania ujemnych punktów za wskazanie błędnej odpowiedzi w formach sprawdzania wiedzy i umiejętności, np. poprzez zaznaczenie błędnej odpowiedzi w testach jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru lub poprzez wskazanie błędnej odpowiedzi w pytaniach wymagających dłuższej odpowiedzi - wskazano w interpelacji.
Nauczyciel nie może ocenić pracy domowej zadanej przed świętami>>
Zakaz zadawania prac domowych w szkole podstawowej>>
Stopnie konieczne tylko na koniec roku - z reszty szkoła może zrezygnować>>
Cena promocyjna: 39 zł
|Cena regularna: 39 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 0 zł
MEN: To sprawa szkoły
Resort większego problemu nie dostrzega - wskazuje, że ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
- udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
- udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły. - Szkoła autonomicznie ustala i wpisuje do swojego statutu szczegółowe warunki i sposób oceniania. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty nie określa szczegółowo warunków, jakie musi zachować szkoła ustalając oceny bieżące, obowiązujące w danej szkole podczas oceniania np. sprawdzianów - wyjaśnia MEN.
Zmiana regulaminu w trakcie roku tylko wyjątkowo
Oczywiście regulamin można zmienić - jak wskazuje MEN w odpowiedzi - organy społeczne działające w szkole, takie jak rada rodziców i samorząd uczniowski, mogą wnioskować o zmianę zapisów statutowych dotyczących oceniania wewnątrzszkolnego. Niemniej w rzeczywistości rodzice uczniów mają znikomy wpływ na postanowienia statutu w tym zakresie - przepisy nie przewidują opiniowania ani wyrażania zgody na zmiany przez rodziców w wewnątrzszkolnych zasadach oceniania - za treść szczegółowych warunków i sposób oceniania wewnątrzszkolnego odpowiada rada pedagogiczna. Rada przygotowuje projekt zmian w statucie i w sytuacji, gdy nie funkcjonuje rada szkoły, podejmuje uchwałę o ich wprowadzeniu.
W dodatku takich zmian - nawet, jeżeli się je przeforsuje - na ogół szkoła nie wdroży od razu, chyba że postanowienia statutu są sprzeczne z aktami wyższego rzędu. - Przepisy prawa oświatowego określają, kto i w jaki sposób dokonuje zmian w statucie, ale nie określają terminu wprowadzania tych zmian - wskazuje Bogusława Wojtczak, specjalistka od prawa oświatowego. - Jednak z reguły zmiany w wewnątrzszkolnym ocenianiu wprowadza się w taki sposób, aby obowiązywały one od nowego roku szkolnego, czyli aby uczniowie, rodzice i nauczyciele mieli jasno określony sposób oceniania wewnątrzszkolnego przez cały rok szkolny - dodaje.
Ma to związek z treścią art. 44b ust. 8 u.s.o., według którego nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
- Wprowadzanie w trakcie roku szkolnego zmian w zasadach wewnątrzszkolnego oceniania określonego w statucie uniemożliwiłoby w pewien sposób wywiązanie się nauczycieli z terminu podania uczniom informacji wskazanych w tych przepisach. Jednak w mojej ocenie, jeśli szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określone w statucie szkoły są niezgodne z przepisami prawa, to wszelkie zmiany w tym zakresie należy wprowadzić niezwłocznie, czyli także w trakcie roku szkolnego, np. w listopadzie - podkreśla Bogusława Wojtczak.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.