Szef MEiN zwrócił uwagę na rozwój kształcenia zawodowego. Podkreślił, że technika i szkoły branżowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem absolwentów szkół podstawowych: – Absolwenci szkół podstawowych wybierają w większości szkolnictwo zawodowe, tj. ok. 55-56 proc., ale są regiony, jak np. powiat puławski, gdzie szkolnictwo zawodowe wybiera 65 proc. absolwentów szkół podstawowych – mówił minister.
Nowy program pilotażowy MEiN
Podczas konferencji Minister Edukacji i Nauki mówił o projektach i inicjatywach, które wspierają rozwój praktycznych umiejętności oraz kompetencji cenionych na rynku pracy. Jednym z nich jest program „Laboratoria Przyszłości”. Dzięki środkom z programu już 12 tys. szkół korzysta z nowoczesnego sprzętu. Szef MEiN wspominał także o powstających Branżowych Centrach Umiejętności, które będą miejscem współpracy szkół, uczelni i pracodawców.
– To wszystko razem przyczyni się do zdecydowanej poprawy sytuacji w szkolnictwie zawodowym, a przez to również na rynku pracy, który potrzebuje fachowców świadomych swoich umiejętności, zainteresowań i predyspozycji – zaznaczył minister.
Projekt pilotażowy ,,Widzę siebie w tym zawodzie. Nowoczesne technologie w poradnictwie zawodowym” Projekt jest odpowiedzią na potrzebę unowocześnienia i uatrakcyjnienia usług świadczonych przez urzędy pracy, czyli zachęcenia młodych osób do aktywnego korzystania ze wsparcia doradców zawodowych. Wykreowanie sztucznej rzeczywistości pozwoli „zanurzyć” ucznia w wirtualnym świecie danego zawodu. Projekt umożliwia zdobycie wiedzy o konkretnej profesji.
Załóż bezpłatne konto na Moje Prawo.pl i zyskaj unikalne funkcjonalności >>>
Gogle VR pomogą wybrać profesję
Autorzy projektu współpracowali z kilkudziesięcioma firmami, dużymi i małymi, prywatnymi i państwowymi, służbą zdrowia i służbami mundurowymi. Owocem tej współpracy jest 45 filmów realizowanych w technologii w rozszerzonej rzeczywistości, która umożliwia doświadczenie pracy specjalistów w ich codziennym otoczeniu, a także 7 specjalistycznych aplikacji. Dzięki nim uczeń będzie mógł samodzielnie wykonywać czynności charakterystyczne dla danego zawodu. Całość została zainstalowana na specjalnie przygotowanym dla Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie oprogramowaniu, w 10 profesjonalnych goglach VR.
Aplikacje dotyczą zawodów: operator sprzętu robót ziemno-drogowych, dźwigowo-transportowych, mechanik-diagnosta samochodowy, spawacz, kosmetyczka, elektryk oraz kowal artystyczny. Filmy w poszerzonej rzeczywistości dotyczącą zawodów: ratownik medyczny, fizjoterapeuta, pielęgniarka, radiolog, onkolog diagnosta, blacharz, lakiernik, cieśla, stolarz, dekarz, robotnik budowlany, pracownicy drogowi, kucharz, cukiernik, policjant, funkcjonariusz Straży Granicznej, maszynista i kierownik pociągu, pracownik branży odnawialnych źródeł energii, weterynarz, groomer, behawiorysta zwierzęcy, pracownicy branży motoryzacyjnej. Zajęcia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii są prowadzone od początku roku szkolnego 2022/2023 w 21 podkarpackich szkołach ponadpodstawowych, w każdym powiecie. Weźmie w nich udział co najmniej 200 uczniów. Głównym celem projektu jest wypracowanie standardów wykorzystania nowoczesnych technologii w poradnictwie zawodowym i wprowadzenie ich na skalę ogólnokrajową.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.