- Mam nadzieję, że kongres będzie dobrym merytorycznym doświadczeniem, okazją do spotkań, rozmów, wymiany poglądów - mówiła, otwierając wydarzenie Alicja Pollesch, dyrektor Strategii, Business Development and Marketing, członek zarządu Wolters Kluwer Polska. Wskazała, że firma od lat wiedzie prym w dostarczaniu informacji prawnej. - Stawiamy na ilość, jakość i różnorodność narzędzi. Jesteśmy tu po to, by pomagać w zarządzaniu swoimi jednostkami. Myślę, że ten kongres da asumpt do prowadzenia twórczych dyskusji i wymiany pomysłami na przyszłość - wskazywała.

 

Wyzwania związane z AI dostrzegane przez dyrektorów szkół

Następnie uczestników powitała Elżbieta Piotrowska-Albin, dyrektor Działu Badań i Analiz, Pełnomocnik Zarządu ds. Rozwoju Edukacji, Wolters Kluwer Polska. - edukację. - W tym roku postawiliśmy przede wszystkim na  tematykę zarządczą, bo to właśnie wyzwania związane z zarządzaniem placówką dyrektorzy wskazują jako najważniejsze. Tym bardziej, że szkołę czekają duże zmiany - frekwencja, którą odnotowano w wyborach do parlamentu, wskazuje na olbrzymi mandat do dokonywania zmian, w tym właśnie tych, dotyczących edukacji. Skala wyzwań jest ogromna - dołączyła do nich również rewolucja związana z rozwojem sztucznej inteligencji - podkreśliła. Wyraziła nadzieję, że kongres stanie się platformą do kontaktów z ekspertami, które pomogą szkołom poradzić sobie z tymi wyzwaniami.

 

Elżbieta Piotrowska-Albin przedstawiła również wyniki tegorocznych edycji badań LEXOMETR Oświatowy i LEXOMETR Samorządowy. Szerzej opisywaliśmy je na Prawo.pl:

LEXOMETR 2023: Walka z brakami kadrowymi w szkołach>>

Lexometr 2023 badanie samorządów>>

W kwestionariuszu, skierowanym do dyrektorów, pytano m.in. o kwestię szans i zagrożeń dla procesu edukacyjnego w związku z dynamicznym rozwojem sztucznej inteligencji. Szanse w stosowaniu AI dostrzega 44 proc. dyrektorów, ponad połowa wskazuje jednak, że z wdrażaniem AI wiążą się raczej zagrożenia.


Wśród szans wymieniano przede wszystkim:

  • Usprawnienie zarządzania szkołą, planowania i organizacji zajęć/przyśpieszenie pracy (35 proc.): Znaczne ograniczenie dokumentacji gdyż wiele opisów, sprawozdań /ułatwienie, wiele aplikacji do zarządzania klasą i czasem możliwość przyspieszenia i indywidualizacji procesu uczenia/uczenia się;
  • Rozwój zainteresowań, nowych kompetencji, kreatywności uczniów (13 proc.) fachowe korzystanie przez uczniów z inteligencji w przyszłości;
  • Rozwój nauk ścisłych oraz umiejętność posługiwania się nowymi technologiami inspirowanie uczniów do generowania nowych pomysłów weryfikacja własnej wiedzy
  • Kreatywność po stronie nauczyciela, zerwanie ze sztampą, zwiększone zasoby materiałów edukacyjnych (9 proc.), skłonienie nauczycieli do odejścia od sztampowych prac domowych, konieczność innego budowania jednostki lekcyjnej kształtującej kreatywność, logiczne myślenie dostępność różnorodnych środków dydaktycznych do samodzielnego myślenia i pracy (39 proc.):

 

Wśród zagrożeń wymieniano:

  • obniżenie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie czytania, pisania, liczenia, wnioskowania niesamodzielność w myśleniu, nieumiejętność
  • odróżnienia prawdy od fałszu - wiara we wszystko, co jest w internecie, brak refleksyjności, podatność na manipulacje;
  • Wpływ na powstawanie problemów psychologicznych i społecznych (20 proc.) w tym, osłabienie relacji interpersonalnych
  • Uwstecznienie inteligencji emocjonalnej nowego pokolenia - wychowani przez GPT
  • Brak zapotrzebowania na stanowisko nauczyciela (8 proc.), chaos informacyjny;
  • Oszukiwanie (6 proc.):  notoryczne plagiaty.

 

Konieczne stawianie na krytyczne myślenie

O zastosowaniu narzędzi opartych na AI mówił Tomasz Biernacki z IT Media.  - W tym kontekście należy skupić się na trzech pojęciach technologii i edukacji i kreatywności - wskazuje. Tłumaczy, że algorytmy są ogromną szansą dla edukacji, jednak tylko, gdy będzie się z nich umiejętnie korzystać.

- Uczymy się AI, a ona uczy się nas. Jesteśmy i twórcą i tworzywem, jesteśmy nauczycielami i uczniami. Żeby AI robiła rzeczy kreatywne, musimy ją wykorzystywać kreatywnie. Nauczyciel jest kwintesencją edukacji, musimy połączyć te sfery, żeby zmierzały w stronę kreatywności - mówił. Wskazywał, że rolą nauczyciela będzie przede wszystkim kształtowanie w uczniach umiejętności krytycznego myślenia i weryfikowania wygenerowanych przez AI informacji, bo im szersze wykorzystywanie algorytmów, tym większe ryzyko szerzenia się dezinformacji.  - Mam ograniczone zaufanie do informacji wygenerowanych przez AI, pomaga mi tu dojrzałość i doświadczenie. Często korzystam z kilku algorytmów i sprawdzam, czy informacje się pokrywają - podkreśla.