Czy szkoła może zrezygnować z ocen w formie stopni? Utarło się przekonanie, że od 4. klasy podstawówki jest to jedyna forma oceniania osiągnięć uczniów. Tymczasem szkoła ma dużą swobodę w samodzielnym uregulowaniu tej materii, może uznać, że potrzebom uczniów lepiej odpowiadają oceny opisowe - samo prawo przewiduje tu jeden wyjątek, ocena klasyfikacyjna ma mieć tradycyjną formę.
Sprawdź w LEX: Czy w trakcie roku szkolnego można dokonać zmian w statucie szkoły w kwestii oceniania konkretnie oceniania zachowania? >>>
Ocena ma pomóc uczniowi w rozwoju
Zasady oceniania uczniów reguluje art. 44b ustawy - System oświaty. W ust. 5 przesądza, że ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
- udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
- udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Cena promocyjna: 179.1 zł
|Cena regularna: 199 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 139.29 zł
Czytaj: Spektrum autyzmu a ocena z zachowania - Prawo.pl>>
Szkoła ma prawo wyjść z założenia, że cele te lepiej osiągnie przy pomocy ocen opisowych, a nie tradycyjnych stopni, wystarczy, że doprecyzuje to w statucie i poinformuje uczniów o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
- Podstawową funkcją jest funkcja informacyjna - wyjaśnia Agata Piszko, autorka komentarza do prawa oświatowego. - Ocenianie wewnątrzszkolne ma dostarczyć uczniowi oraz jego rodzicom informacji o poziomie osiągnięć edukacyjnych, zachowaniu i postępach w nauce. Ocenienie wewnątrzszkolne ma ukazać trudności w nauce i zachowaniu ucznia i objąć tę sferę pomocą. Ocenianie pełni również rolę motywującą ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu - tłumaczy.
WZORY dokumentów w LEX:
- Arkusz obserwacji diagnozującej umiejętności uczniów – przykład 1 >
- Arkusz obserwacji diagnozującej umiejętności uczniów – przykład 2 >
- Arkusz obserwacji problemowej – przykład >
- Indywidualizacja nauczania - analiza dokumentów nauczyciela oraz obserwacja zajęć >
Skala w rozporządzeniu
Rozporządzenie z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych w par. 7 począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, roczne, a w szkole policealnej - semestralne, oraz końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali:
- stopień celujący - 6;
- stopień bardzo dobry - 5;
- stopień dobry - 4;
- stopień dostateczny - 3;
- stopień dopuszczający - 2;
- stopień niedostateczny - 1.
Pozostałe oceny mogą mieć formę opisową, a muszą, gdy chodzi o ocenianie uczniów z niepełnosprawnością. Klasyfikacja roczna uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania (w formie opisowej). Podczas tego podsumowania bierze się pod uwagę wszystkie ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
Czytaj w LEX: Finansowanie kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych >
Sprawdź też:
-> Czy uczeń objęty nauczaniem indywidualnym powinien otrzymać ocenę z zachowania? >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.