20 listopada o godzinie 11.00 miało się odbyć spotkanie z Przemysławem Czarnkiem, ministrem edukacji i nauki. Na jego zaproszenie do siedziby resortu przyjechali samorządowcy. Minister z ważnych przyczyn prywatnych nie mógł spotkać się osobiście z przedstawicielami samorządów z całej Polski, którzy stawili się w Warszawie.

Samorządowcy czekają na zaproponowanie im kolejnego spotkania w innym dogodnym dla ministra terminie, w którym wezmą udział wszyscy na jednakowych warunkach, najlepiej w trybie online, łącząc się zdalnie ze swoich miejscowości.

 

Cena promocyjna: 18.75 zł

|

Cena regularna: 25 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 0 zł


Subwencja oświatowa ustalana arbitralnie

Tymczasem organizacje samorządowe alarmują, że subwencja „szkolna”, czyli odrębnie ustalana część subwencji ogólnej dla samorządów, jest od lat odgórnie, arbitralnie ustalana w budżecie państwa. Zawsze stanowiła dofinansowanie kosztów prowadzenia szkół przez JST, nigdy nie pokrywała 100 proc. wydatków.

Sposób obliczania subwencji nigdy nie był dokładnie ustalony, jednak w ustawie o dochodach JST był od 2003 roku zapis gwarantujący jej minimalną wysokość w kolejnych latach. Po uchwaleniu w roku 2015 ustawy o finansowaniu oświaty, zapis ten zniknął, a sama ustawa de facto rozmywa zasady finansowania oświaty, zamiast określić standardy i mechanizm ustalania subwencji. Algorytm nie jest narzędziem obliczania kwoty subwencji, a tylko sposobem jej podziału na JST – podkreślają samorządowcy.

Kompetencje oświatowe samorządów są ograniczone

Krzysztof Kosiński, prezydent Ciechanowa, sekretarz Związku Miast Polskich podkreśla, że w przyszłym roku 24 mln zł będą samorządy dokładać do edukacji. – Jeśli nie będzie reformy finansowania oświaty bądź przywrócenia racjonalnych proporcji jej finansowania pomiędzy państwem a samorządem, to ucierpią na tym wszyscy – podkreśla.

Iwona Waszkiewicz, wiceprezydent Bydgoszczy i przewodnicząca komisji ds. edukacji Unii Metropolii Polskich mówi, że najważniejsze problemy w edukacji to dbanie o jej jakość, ale także opracowanie standardów związanych z organizacją i finansowaniem oświaty. – Kompetencje samorządów są ograniczone, dotyczą m.in. kształtowania sieci szkół na terenie gminy, przenoszenia szkoły czy likwidacji ale także odgórne wprowadzanie liczebności uczniów w oddziałach – mówi.

Pieniędzy na oświatę brakuje

Grzegorz Cichy, burmistrz gminy i miasta Proszowice, prezes Unii Miasteczek Polskich, zaznacza problem pokrycia wydatków na wynagrodzenie nauczycieli. – Trzeba na nowo przemyśleć tzw. średnią, średnie wynagrodzenia nauczycieli, 18-godzinne pensum, urlopy dla poratowania zdrowia – mówi.

Według Krzysztofa Iwaniuka, wójta gminy Terespol, przewodniczącego Zarządu Związku Gmin Wiejskich RP, obecny model finansowania oświaty w gminach wiejskich jest nie do przyjęcia. - Nie da się dobrze podzielić zbyt małej kwoty na zadanie, nazywane własnym – mówi. Jak dodaje, konieczne jest zdefiniowanie „małej szkoły” czy uproszczenie modelu reorganizacji sieci szkolnej, jeśli chodzi o najmniejsze szkoły.

Prezydent Lublina Krzysztof Żuk, wiceprezes Związku Miast Polskich dodaje, że subwencja oświatowa jest zaniżona, a jej niedoszacowanie powoduje, że JST dokładają z dochodów własnych w tak dużym stopniu do zadań oświatowych, że z wielkim trudem utrzymują zdolność finansowania zadań bieżących, a w konsekwencji – inwestycyjnych.

W spotkaniu mieli wziąć udział:

Iwona Waszkiewicz – zastępca prezydenta Bydgoszczy, przewodnicząca Komisji Unii Metropolii Polskich ds. Edukacji
Krzysztof Kosiński – prezydent Ciechanowa, sekretarz Związku Miast Polskich
Krzysztof Iwaniuk - wójt gminy Terespol, przewodniczący Zarządu Związku Gmin Wiejskich RP
Grzegorz Cichy – burmistrz gminy i miasta Proszowice, prezes Unii Miasteczek Polskich
Dariusz Latarowski - burmistrz miasta Grajewo, członek Zarządu Unii Miasteczek Polskich
Marek Wójcik - Pełnomocnik Zarządu Związku Miast Polskich ds. legislacyjnych
Grzegorz Kubalski - zastępca dyrektora Biura Związku Powiatów Polskich
Jakub Mielczarek - dyrektor Biura Związku Województw RP