Brak publicznych szkół narusza prawo do nauki
Do RPO napływa wiele skarg na wyzbywanie się przez samorządy zadań oświatowych, dlatego zdecydowała się wystąpić do Ministerstwa Edukacji Narodowej o stworzenie przepisów ograniczających możliwość przekazywania placówek w ręce podmiotów prywatnych. Zwraca uwagę, że obecna sytuacja narusza konstytucyjne prawo do nauki.
"Wynikająca z Konstytucji zasada współistnienia sektora publicznego i prywatnego w oświacie zapewnia możliwość skorzystania z placówek niepublicznych, ale gwarantuje także powszechną dostępność szkół publicznych." - wskazuje w wystąpieniu.
Ekspert: tworzenie szkół publicznych przez podmioty prywatne to kuriozum>>
Ekspert: tworzenie szkół publicznych przez podmioty prywatne to kuriozum>>
Dzieci z terenów wiejskich bez dostępu do edukacji
Ograniczenie liczby samorządowych placówek utrudnia naukę zwłaszcza dzieciom z terenów wiejskich i jest niezgodne z przepisami ustawy o systemie oświaty.
"Zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty, sieć szkół publicznych powinna być na tyle gęsta, by odległość miejsca zamieszkania dziecka od placówki, w której będzie realizować obowiązkowe przygotowanie przedszkolne i obowiązek szkolny nie przekraczała, w zależności od klasy, trzech lub czterech kilometrów." - podkreśla RPO. Dodaje, że koszty nie mogą w tym przypadku przemawiać za przekazywaniem placówek, ponieważ taki model organizacji oświaty wynika z Konstytucji.
RPO: przekazywanie szkół spółkom obniża jakość oświaty>>
RPO: przekazywanie szkół spółkom obniża jakość oświaty>>
Przekazywanie szkół narusza prawa nauczycieli
Nawet gdy przekazana innemu podmiotowi szkołą wciąż funkcjonuje jako publiczna i tak może naruszać konstytucyjne prawa i wolności, zwłaszcza jeżeli staje się pretekstem do omijania przepisów Karty Nauczyciela.
"Mechanizmy zawarte w Karcie Nauczyciela, w tym przede wszystkim gwarancje płacy i warunków pracy, miały zachęcać do wyboru zawodu nauczyciela w szkole publicznej najbardziej uzdolnionych absolwentów szkół wyższych oraz motywować doświadczonych pedagogów do podnoszenia kwalifikacji i do pozostania w zawodzie. W systemie oświaty funkcjonują placówki oferujące nauczycielom bardzo różne standardy pracy i płacy. Nauczyciele, którzy będą mieli możliwość wyboru miejsca pracy, będą wybierać placówki samorządowe." - pisze rzecznik. Podsumowuje, że obecne przepisy pozwalające na przekazywanie szkół miały obejmować wyjątkowe sytuację, a nie stawać się zasadą. Pełna treść wystąpienia>>