Rzecznik praw obywatelskich zwróciła się do resortu kultury z pytaniem, dlaczego szkoły artystyczne nie realizują kształcenia specjalnego. Do biura RPO wpłynęło wiele skarg w tej sprawie.
Realizacja kształcenia specjalnego możliwa jest jedynie w szkołach specjalnych bądź integracyjnych, a nie w szkołach artystycznych - wynika z pisma, które otrzymały szkoły prowadzone przez resort kultury. Jak podkreśla RPO, to sprzeczne z prawem.
"Argumentacja zaprezentowana w piśmie wskazuje na brak zrozumienia zarówno orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego i indywidualnego, jak i sytuacji uzdolnionych artystycznie dzieci i młodzieży z różnego rodzaju dysfunkcjami. Wnioski i zalecenia zaprezentowane w piśmie wydają się sprzeczne nie tylko z normami wynikającymi z Konstytucji oraz treścią przepisów prawa oświatowego, ale także z ratyfikowaną przez Polskę Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych. Konstytucyjna zasada równości wobec prawa nakłada na organy państwa obowiązek jednakowego traktowania każdego ucznia posiadającego stosowne orzeczenie." - zauważa rzecznik.
Przypomina, że każda szkoła realizująca podstawę programową kształcenia ogólnego ma obowiązek stosowania się do zaleceń zawartych w takich orzeczeniach. W polskim ustawodawstwie nie ma przepisów ograniczających dzieciom ze specjalnymi potrzebami możliwość kształcenia w szkołach artystycznych.
Monika Sewastianowicz