We wrześniu zmieniają się przepisy dotyczące awansu zawodowego i oceniania nauczycieli - zmiany wprowadzi ustawa o finansowaniu zadań oświatowych.

Kryteria w rozporządzeniu

Jeszcze w 2017 r. resort edukacji przygotował projekt rozporządzenia okreslające szczegółowe zasady oceniania pedagogów. Propozycje wywołały spore kontrowersje przede wszystkim dlatego, że kryteriów jest bardzo dużo - aż 41 w przypadku nauczyciela dyplomowanego.

Dodatkowo resort planuje, że szczegółowe wskaźniki oceniania pedagogów określać będą dyrektorzy szkół w regulaminach, co oznacza, że nawet nauczyciele ze szkół znajdujących się na terenie tej samej gminy będą różnie oceniani.

Bez oceny moralności

Ocena postaw moralnych i etycznych nauczyciela to kryterium, które budziło największe wątpliwości. Nie było wiadomo, jakie zachowania byłyby tu brane pod uwagę, a niespełnienie kryteriów pociąga za sobą poważne skutki - obniżona ocena może opóźnić awans lub pozbawić prawa do dodatku.

W nowej wersji projektu, nad którą pracuje resort, prawdopodobnie nie będzie już tego kryterium - potwierdza to Związek Nauczycielstwa Polskiego. Zmiany w Karcie Nauczyciela wprowadzane ustawą o finansowaniu zadań oświatowych>>

- To nie jest jeszcze ostateczna wersja projektu, ale liczbę kryteriów zmniejszono. Zniknęła m.in. ocena postaw moralnych i etycznych nauczyciela - podkreśla w rozmowie z portalem Krzysztof Baszczyński, wiceprezes ZNP. Także lista wymagań jest krótsza: dla stażystów ma 9 pkt, kontraktowych – 13 pkt, mianowanych – 18 pkt, a dyplomowanych – 22 pkt.


Nauczyciele bez szans na wysoką ocenę

Chodzi o to, że stworzone przez resort kryteria nie są uniwersalne, a zatem nauczyciele i dyrektorzy z niektórych typów szkół nie będą mieli szans na uzyskanie wyróżniającej oceny, a czasem - jak zauważa Krzysztof Baszczyński - nawet oceny dobrej.

Brak wyróżniającej noty pozbawia szans na dodatek dla najlepszych pedagogów, który MEN zamierza wypłacać od września 2020 r. W 2022 r. najlepsi nauczyciele dyplomowani mają dostawać dodatkowo 500 zł miesięcznie.

- Część nauczycieli i dyrektorów szkół nie ma szans na najwyższą ocenę - mówi Krzysztof Baszczyński - Wiele kryteriów odnosi się do pracy z uczniem i współpracy z rodzicami. Jak ma je spełnić nauczyciel pracujący w bibliotece lub ośrodku doskonalenia? Niektórzy nie załapią się nawet na ocenę dobrą - dodaje wiceprezes ZNP.

Wskaźniki do poprawki

Związek Nauczycielstwa Polskiego nadal będzie apelował o zmiany w ustawie, przede wszystkim zaś do rezygnacji z pozostawienia dyrektorom poszczególnych szkół kompetencji do określania wskaźników oceniania pedagogów.

- To złe rozwiązanie, każdy dyrektor będzie tworzył własne wskaźniki, co oznacza, że nauczyciele będą różnie oceniani za te same czynności - podkreśla Krzysztof Baszczyński.

Odejście od tego rozwiązania wymaga zmian w ustawie, dlatego związkowcy zwrócili się do posłów o podjęcie odpowiedniej inicjatywy. Dyskusja na temat projektu rozporządzenia ws. kryteriów oceniania odbędzie się natomiast 28 lutego 2018 r.