Przepisy dotyczące oceniania pedagogów mają się zmienić we wrześniu. Nowelizację w tej sprawie wprowadza ustawa o finansowaniu zadań oświatowych.
Kryteria w rozporządzeniu
Jeszcze w 2017 r. resort edukacji przygotował projekt rozporządzenia okreslające szczegółowe zasady oceniania pedagogów. Propozycje wywołały spore kontrowersje przede wszystkim dlatego, że kryteriów jest bardzo dużo - aż 41 w przypadku nauczyciela dyplomowanego.
Dodatkowo resort planuje, że szczegółowe wskaźniki oceniania pedagogów określać będą dyrektorzy szkół w regulaminach, co oznacza, że nawet nauczyciele ze szkół znajdujących się na terenie tej samej gminy będą różnie oceniani.
Największe wątpliwości budzi kryterium: ocena postaw moralnych i etycznych nauczyciela. Nie wiadomo do końca, jakie zachowania byłyby tu brane pod uwagę, a niespełnienie kryteriów pociąga za sobą poważne skutki - obniżona ocena może opóźnić awans lub pozbawić prawa do dodatku.
Zmiany w Karcie Nauczyciela wprowadzane ustawą o finansowaniu zadań oświatowych>>
Moralność znika z rozporządzenia?
Jak wynika z doniesień prasowych, MEN pod wpływem nauczycieli ma wycofać się z niektórych pomysłów - w tym właśnie z umieszczenia w rozporządzeniu kontrowersyjnego kryterium dotyczącego postaw etycznych i moralnych.
Takich informacji nie potwierdza natomiast Zwązek Nauczycielstwa Polskiego, jak mówi jego wiceprezes Krzysztof Baszczyński, związkowcy nie otrzymali takich deklaracji ze strony resortu.
- To właśnie m.in. na temat oceniania nauczycieli mieliśmy rozmawiać z ministerstwem na posiedzeniu zespołu 10 stycznia, jednak minister edukacji przysłała nam pismo, w którym wskazała, że nie pojawi się na spotkaniu, ponieważ musi być obecna na posiedzeniu Sejmu - mówi Krzysztof Baszczyński.
Związek Nauczycielstwa Polskiego podjął w zeszłym tygodniu decyzję o zawieszeniu swojego udziału w zespole ds. statusu zawodowego nauczycieli, podkreślając, że dialog miał charakter pozorny.
- Odwieszenie udziału w zespole uzależniamy od tego, że pani minister zaplanuje, jak będą wyglądać dalsze prace, a ministerstwo wykaże inicjatywę i szczerą chęć podjęcia rozmów o zmianach dotyczących nauczycieli - podkreśla wiceprezes ZNP.
Związek Nauczycielstwa Polskiego podjął decyzję o zwieszeniu rozmów z Ministerstwem Edukacji Narodowej w ramach zespołu do spraw statusu zawodowego nauczycieli.
Prof. Śliwerski: nowe zasady oceniania nauczycieli wstępem do "penitencjarnego nadzoru">>
Polecamy: Meblowanie szkolnej demokracji>>