- Dlaczego to tak ważne? Dlatego, że dzisiaj w dobie kryzysu rodziny pogłębionego rozmaitymi postulatami rewolucji kulturalnej, seksualnej, rewolucji można powiedzieć wprost komunistycznej, którą widzimy niekiedy na polskich ulicach, kształcenie dzieci i młodzieży w polskich szkołach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych na temat tego, czym jest rodzina, na temat tego jak fundamentalne znaczenie mają wartości wpisane w konstytucji: małżeństwo, jako związek kobiety i mężczyzny, rodzina, macierzyństwo, rodzicielstwo jest po prostu przejawem naszej solidarności z przyszłymi pokoleniami - mówił Przemysław Czarnek.
Czarnek: Nie zlikwidujemy Polskiej Akademi Nauk>>
WDŻ priorytetem w roku szkolnym 2021/2022
- Wczoraj mieliśmy spotkanie tutaj z nauczycielami-konsultantami, którzy opiekują się nauczycielami wychowania do życia w rodzinie. Dziś w gronie wszystkich nauczycieli, którzy zechcieli wziąć udział w tym kongresie będziemy rozmawiali na temat przyszłości tego przedmiotu, przedmiotu niezwykle ważnego - powiedział minister. Czarnek zapowiedział, że w dokumencie Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa Wychowanie do życia w rodzinie będzie kierunkiem priorytetowym w roku szkolnym 2021/2022.
Co roku - najczęściej w czasie wakacji - szef resortu edukacji ogłasza podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej na nowy rok szkolny. Do wydania takiego dokumentu minister edukacji jest zobowiązana przepisami ustawy Prawo Oświatowe; wcześniej takie zobowiązanie wynikało z przepisów ustawy o systemie oświaty.
- W rozporządzeniu z kolei innym, dotyczącym kształcenia nauczycieli wprowadzamy takie zmiany, które spowodują, że powstanie 10 bardzo silnych ośrodków w Polsce, w których nauczyciele będą mogli kształcić się właśnie i uzyskiwać uprawnienia nauczyciela wychowania do życia w rodzinie. Będą mogli dokształcać się, będą mogli uzyskiwać dodatkową wiedzę w tym zakresie w oparciu o nowe podstawy programowe, nowe odkrycia w tej dziedzinie i zdobycze nauki - powiedział szef MEiN.
Czy to na pewno priorytet w czasie pandemii?
Deklaracją szefa resortu edukacji zainteresowali się posłowie opozycji. Marcin Kierwiński (PO) wystąpił do MEiN z interpelacją dotyczącą tej materii - w tym m.in. o zapowiadane tworzenie "silnych ośrodków", w których doszkalani będą nauczyciele tego przedmiotu.
Pytania zawarte w interpelacji:
- Czy uważa Pan, że po tak długiej nieobecności dzieci w szkołach, przedmiot zatytułowany wychowanie do życia w
- rodzinie powinien stanowić priorytet? Dlaczego akurat ten przedmiot – zdaniem Pana Ministra – jest taki ważny w
- obecnej sytuacji?
- Co Pan Minister miał dokładnie na myśli, mówiąc o „bardzo silnych ośrodkach”?
- Jaki będzie szacunkowy koszt powstania 10 ośrodków, o których mowa wyżej? Jaki będzie ich roczny koszt
- funkcjonowania?
- Szacunkowo, ilu nauczycieli rocznie będzie dokształcać się w takich ośrodkach?
- Jakie treści będą przekazywane nauczycielom podczas tych kursów? Kto je opracuje i zatwierdzi?
- Kto będzie szkolił nauczycieli w ośrodkach, o których mowa wyżej? Jakie warunki będą musiały spełnić takie osoby?
- Jakie będą musiały mieć wykształcenie?
- Czy ten przedmiot będzie obowiązkowy dla wszystkich uczniów?
- Jakie treści będą przekazywane dzieciom podczas takich zajęć? Kto je opracuje i zatwierdzi? Jakie cele i rezultaty mają
- osiągnąć nauczyciele, którzy będą prowadzili te zajęcia?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.