W badaniu udział wzięły 44 kraje i regiony. Badanie polegało na wykonywaniu przez 30 min. nietypowych zadań, które wymagały znalezienia rozwiązania przedstawionego problemu. W Polsce badanie zrealizowano wśród 1207 uczniów, spośród 4607 uczniów uczestniczących w głównej części badania.
Z raportu opublikowanego przez OECD wynika, że "polscy uczniowie uzyskali wyniki poniżej średniej 27 krajów OECD uczestniczących w tej części badania. Ponadto Polska należy do grupy krajów i regionów, w których wyniki uzyskane w głównej części PISA znacznie różnią się od wyników z Problem Solving".
Polscy uczniowie rzadziej niż ich rówieśnicy z innych krajów korzystają na lekcjach z poszczególnych przedmiotów z TIK. Wyniki badania jednoznacznie pokazały, że rozwiązywanie nietypowych problemów z wykorzystaniem komputera, rozwiązywanie zadań matematycznych czy szukanie potrzebnych informacji, sprawia trudność zarówno najsłabszym jak i najlepszym polskim uczniom.
"Jest to niepokojący sygnał, biorąc pod uwagę, że spora część zadań zawodowych na obecnym i przyszłym rynku pracy wymaga właśnie korzystania z TIK" - wyjaśnia dr Michał Sitek, zastępca dyrektora IBE ds. badawczych.
Poprawie umiejętności uczniów w tym zakresie służy rządowy program cyfrowa szkoła, którego kontynuacją będą działania zaplanowane na lata 2014-2020 - dodaje dr Sitek. Więcej>>
Polecamy: Eksperci o sukcesie badań PISA: nauczyliśmy uczniów rozwiązywać testy