Formy, w jakich poradnie realizują swoje zadania, nie ulegną większej zmianie. Nowością jest wprowadzenie wymogu organizowania oraz prowadzenia sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów, zatrudnionych w szkołach i placówkach.
Sieć służyć będzie wymianie doświadczeń oraz analizie dobrych praktyk i tworzeniu innowacyjnych rozwiązań. Według resortu kwestia ta wymaga doprecyzowania, mimo że wiele poradni od dawna podejmuje tego rodzaju działania.
Zdaniem resortu placówki doskonalenia nauczycieli i poradnie psychologiczno-pedagogiczne, działając samodzielnie, nie są w stanie samodzielnie zaspokajać rosnących potrzeb przedszkoli, szkół i placówek w oczekiwany przez nie sposób.
Zmieni się to dzięki utworzeniu nowoczesnego systemu wspomagania przedszkoli, szkół i placówek - wspomaganie będzie adresowane do poszczególnych placówek, a nie osób lub grup, takich jak dyrektor czy nauczyciele.
Sama zaś pomoc uwzględniać ma autonomię placówki i nie narzucać jej konkretnych rozwiązań, a jedynie pomagać w radzeniu sobie z problemami. Rozporządzenie porządkuje zadania poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz zadania poradni dotyczące wsparcia przedszkola, szkoły i placówki we właściwej organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych. Doprecyzowano, że do zadań poradni należy współpraca w określeniu niezbędnych warunków do nauki, sprzętu oraz środków dydaktycznych dla ww. kategorii uczniów. O taką pomoc może wystąpić zarówno dyrektor, jak i rodzice ucznia. Rozporządzenie wejdzie w życie 16 marca 2013 r., jednak obowiązki związane z prowadzeniem sieci współpracy zostaną nałożone na poradnie dopiero z dniem 1 stycznia 2016 r., do tego czasu poradnie mogą fakultatywnie podejmować działania związane z organizacją sieci.
Źródło:Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. poz. 199).
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA>>
Szczegółowy komentarz na temat nowych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej znaleźć można w lutowym numerze miesięcznika "Dyrektor Szkoły". Zmiany będą również jednym z tematów II zjazdu Akademii Zarządzania Dyrektora Szkoły>>