Niezgodne z prawem ustalanie opłaty stałej za przedszkole oraz różnicowanie jej wysokości – wytknął gminom wojewoda lubelski. Niektóre gminy ustalały stałą opłatę dla dziecka za korzystanie z przedszkola, np. w wysokości 80 zł. Tymczasem zgodnie z ustawą o systemie oświaty, nauczanie i wychowanie w zakresie podstaw programowych powinno być bezpłatne. Rodzice byli zmuszeni ponosić opłatę stałą, nawet jeśli ich dziecko nie korzystało z zajęć przekraczających podstawę programową.
Jak zaznaczył wojewoda w analizie prawnej dotyczącej opłat za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych – rada gminy może ustalić jedynie opłaty za konkretne świadczenia przekraczające podstawę programową np. za rytmikę, naukę języków obcych, za każdą godzinę opieki nad dzieckiem w czasie przekraczającym czas realizacji podstawy programowej. Niedopuszczalność ustalania opłat o charakterze stałym potwierdzają liczne orzeczenia sądowe, m.in. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu oraz w Lublinie.
Jak zaznaczył wojewoda w analizie prawnej dotyczącej opłat za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych – rada gminy może ustalić jedynie opłaty za konkretne świadczenia przekraczające podstawę programową np. za rytmikę, naukę języków obcych, za każdą godzinę opieki nad dzieckiem w czasie przekraczającym czas realizacji podstawy programowej. Niedopuszczalność ustalania opłat o charakterze stałym potwierdzają liczne orzeczenia sądowe, m.in. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu oraz w Lublinie.
W opinii prawnej podkreślono również, że rada nie jest uprawniona do ustalania opłat za korzystanie z posiłków przez dzieci i pracowników przedszkola. Wysokość opłat za posiłki powinno ustalać przedszkole. Ponadto gmina nie może przekazać uprawnienia do ustalanie opłat np. dyrektorowi przedszkola.
Źródło: Serwis Samorządowy PAP, 17.12.2008 r.