Czy organ prowadzący likwidujący szkołę ma obowiązek zawiadomić o tym tylko rodziców uczniów uczęszczających do likwidowanej szkoły, czy także rodziców uczniów realizujących obowiązek szkolny w innej szkole, ale należących do obwodu szkoły likwidowanej?
 

Odpowiedź
Przepisy art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty zobowiązują organ prowadzący m.in. do zawiadomienia o zamiarze likwidacji szkoły publicznej rodziców uczniów co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji. Jednocześnie organ prowadzący ma obowiązek zapewnienia uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej.
Istotą pytania jest odniesienie tych obowiązków wobec uczniów realizujących aktualnie obowiązek szkolny w innej szkole niż "szkoła likwidowana".
Przedstawiona w pytaniu sytuacja określonej grupy uczniów (powstała w związku z zamiarem likwidacji szkoły, w której obwodzie zamieszkują) nie została opisana prawem.
Moim zdaniem, kwestia zamiaru likwidacji szkoły, w której zamieszkują uczniowie realizujący obowiązek szkolny w innej szkole, nie dotyczy ich wprost, bowiem prawdopodobnie nie zaistnieje w najbliższym czasie konieczność zapewnienia im możliwości kontynuowania nauki w szkole "obwodowej". Jednak z chwilą ustania przyczyn realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą "obwodową" uczniowie ci powinni mieć gwarancję możliwości kontynuowania w niej nauki.
Dlatego też zasadne wydaje się poinformowanie ich o tym, w obwodzie jakiej szkoły (po likwidacji dotychczasowej szkoły obwodowej) mogą – co do zasady – realizować obowiązek szkolny.

Część samorządów zdąży zlikwidować szkoły przed zaostrzeniem przepisów>>

Dowiedz się więcej z książki
Ustawa o systemie oświaty. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł