Książkę "Lekcja równości" ostro skrytykowała "Rzeczpospolita" (pisaliśmy o tym tutaj). Dziennikarze dopatrzyli się w publikacji propagandy homoseksualnej i wytknęli, że według autorów książki nawet odtańczenie poloneza na studniówce jest przejawem dyskryminacji.
MEN nie odpowiedziało na zarzuty "Rz", stwierdzając jedynie, że nazywanie książki podręcznikiem jest nieuprawnione, ponieważ nie została ona dopuszczona do użytku szkolnego. Publikacji broni natomiast pełnomocnik ds. równego traktowania Agnieszka Kozłowska-Rajewicz.
"W kontekście polskiej szkoły od zawsze pojawia się pytanie: ma uczyć, czy ma też wychowywać? Bez względu na to jak ostatecznie odpowiemy na nie, musimy mieć świadomość, że szkoła odpowiada za to jak czują się w niej uczniowie, jakich standardów traktowania drugiego człowieka uczą się tam.
W tak dynamicznych czasach, kiedy problemy społeczne narastają, a debata publiczna coraz bardziej przypomina ideologiczne wojny, a nie mądry, merytoryczny dyskurs, to zadanie wydaje się niezwykle ważne. Przemoc w szkole pojawia się już nie jako zjawisko sporadyczne, ale jako nasilająca się tendencja. Dotyka ono młodzieży różniącej się m.in. pod względem religii, sprawności fizycznej, czy właśnie orientacji seksualnej. Efektem tego są często dramaty młodych ludzi, którzy ze swoją odmiennością nie potrafią się odnaleźć, cierpiąc nierzadko prześladowania.
Wszyscy tymczasem chcemy, aby szkoła kojarzyła się z przyjaznym miejscem, zapewniającym bezpieczeństwo i równe możliwości nauki, we wspierającym i inspirującym środowisku. Nie jest to łatwe w sytuacji, gdy uczennice i uczniowie tworzą różnorodną wspólnotę, w której muszą zazwyczaj funkcjonować przez wiele lat edukacji. Wielkim wyzwaniem jest dostrzec i uszanować tę różnorodność. Osoby nieheteroseksualne w szkole to nie jest wymysł środowisk LGBT, to fakt, o którym najlepiej wiedzą nauczycielki i nauczyciele wrażliwi na problemy swoich uczniów, potrafiący słuchać, widzieć i reagować.
Zdaję sobie sprawę, że czasem potrzebują państwo wsparcia, dlatego właśnie polecam wam, pedagogom, niniejszą publikację jako źródło inspiracji, wiedzy i refleksji.
Publikacja ta nie jest lekturą obowiązkową, a jedynie źródłem informacji, które mogą wesprzeć nauczyciela, który chciałby uczniom wyjaśnić na czym polega homoseksualizm i jakie postawy przyjmować wobec osób homoseksualnych, aby nie czuły się wykluczone i dyskryminowane. Publikacja nie będzie dystrybuowana jako oficjalny podręcznik przygotowany przez jakiekolwiek ministerstwo czy ministra. Przygotowała ją Kampania Przeciw Homofobii. Ma ona charakter jedynie lektury wspierającej. Jest to materiał przede wszystkim dla tych, którzy mają problem ze zrozumieniem orientacji nieheteroseksualnej i budowaniem relacji z osobami nieheteroseksualnymi. W publikacji jest m.in. rozdział, w którym wydrukowane zostały listy od uczniów nieheteroseksualnych, którzy czują się odosobnieni i zastraszeni, którzy nie potrafią sobie poradzić z faktem bycia osoba nieheteroseksualną pośród heteroseksualnych.
Publikacja wyjaśnia wiele pojęć, podaje odpowiedzi na pytania, które najczęściej zadają uczniowie próbujący dowiedzieć się czegoś o homoseksualności, często drwiący z niej i nie zgadzający się na współistnienie z osobami nieheteroseksualnymi itp. Jej autorzy sugerują, że w razie problemów w poprowadzeniu lekcji równościowej można zaprosić eksperta, który w sposób przystępny wyjaśni wątpliwości i odpowie na pytania uczniów i uczennic.
Autor artykułu w „Rzeczypospolitej” m.in. mylnie/tendencyjnie sugeruje, jakoby polonez odtańczony na studniówce był przejawem wrogości wobec gejów. To tylko przykład sytuacji, w której przy obecnym poziomie wiedzy uczniów i poziomie tolerancji odtańczenie go w parze nieheteroseksualnej spotkałoby się z drwiną i poniżeniem. Warto zapoznać się z tą lekturą u źródła. Publikację można znaleźć m.in. na stronie internetowej pełnomocnika rządu ds. równego traktowania.
Patronat pełnomocnika rządu ds. równego traktowania nad tą publikacją nie jest patronatem wyjątkowym. Pełnomocnik patronuje tym wydarzeniom, publikacjom, które zgodnie z zapisami o prawach człowieka przeciwstawiają się wszelkim przejawom dyskryminacji i wykluczania bez względu na głoszone poglądy. Publikacja „Lekcja równości” powstała dzięki wsparciu Komisji Europejskiej."

Publikację można pobrać tutaj>>