Pierwsza z czterech części podręcznika "Nasz Elementarz" została zaadaptowana dla potrzeb uczniów niepełnosprawnych. Powstały cztery wersje adaptacji dla dzieci niewidomych, niesłyszących i z innymi dysfunkcjami.
Jak zapewnia Ministerstwo Edukacji Narodowej "wersja zaadaptowana to podręcznik oryginalny, w którym dokonano niezbędnych modyfikacji tekstów i ilustracji z uwzględnieniem potrzeb komunikacyjnych i edukacyjnych uczniów niepełnosprawnych. Treści podręcznika w książce zostały wzbogacone o piktogramy systemu PCS (Picture Communication Symbols). Ponadto dodane zostały karty komunikacyjne oraz słowniczek wszystkich wykorzystanych symboli. Na potrzeby docelowej grupy uczniów zmieniono treść poleceń oraz wygląd niektórych ilustracji. Nie ingerowano w zawartość merytoryczną, modyfikacje mają jedynie pomóc uczniom w odbiorze przedstawionych treści".
Przygotowano również wersję multimedialną zawierającą teksty z "Naszego elementarza" nagrane w polskim języku migowym, która udostępniona jest obecnie w wersji roboczej.
Ponadto podręczniki adaptowane mają też wersję dla nauczycieli, a do końca roku zostanie przedstawiona także książka pomocnicza wprowadzająca podstawowe elementy wiedzy o języku polskim, która będzie wspomagać nabywanie przez uczniów klasy I szkoły podstawowej mających trudności w uczeniu się i/lub komunikowaniu się, w tym niesłyszących i słabosłyszących, z upośledzeniem umysłowym, autyzmem i afazją, wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
Opracowanie: Agnieszka Kwiatkowska, RPE WK
Źródło: www.men.gov.pl, stan z dnia 5 sierpnia 2014 r.