Potrzeba wydania rozporządzenia zmieniającego to rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa artystycznego wynika z wniosków sformułowanych przez środowiska szkolnictwa muzycznego, cyrkowego i plastycznego. Środowisko muzyczne złożyło wniosek o korektę w zakresie specjalności instrumentalistyka, polegającą na zamianie nazwy specjalizacji „gra na harfie pedałowej” na nazwę „gra na harfie”, lepiej oddającą realizację kształcenia w ramach tej specjalności.

Czytaj: Szkoła sztuk pięknych tylko do 2022 r.>>

Czytaj w LEX: Dotacje na podręczniki dla szkół artystycznych >>>

Czytaj w LEX: Rekrutacja do publicznych szkół i publicznych placówek artystycznych >>>

Nowe specjalizacje na liście

W toku konsultacji ze środowiskiem szkolnictwa cyrkowego ustalono, że wprowadzony w rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa artystycznego wykaz specjalności nie odzwierciedla prawidłowo profilu absolwenta szkoły sztuki cyrkowej, który zdaniem interesariuszy zakłada zarówno interdyscyplinarność, jak i wyspecjalizowanie w wysoce zindywidualizowanych aspektach techniki sztuki cyrkowej, w znacznie szerszym wachlarzu możliwości, niż określony w obecnym, zamkniętym katalogu specjalności w zawodzie aktor cyrkowy. Środowisko cyrkowe postuluje rezygnację z wydzielania w ramach zawodu aktor cyrkowy specjalności.

 

Środowisko szkolnictwa plastycznego zgłosiło postulaty w zakresie połączenia wybranych specjalności oraz doprecyzowania wykazu specjalizacji. W tym celu:
- dotychczasowe specjalności „aranżacja przestrzeni” i „formy użytkowe-wzornictwo” łączy się w nową specjalność „projektowanie użytkowe”, w ramach której wyróżnia się następujące specjalizacje:

  • a) jubilerstwo,
  • b) lutnictwo artystyczne,
  • c) meblarstwo artystyczne,
  • d) projektowanie przestrzeni (nowa specjalizacja, łącząca dotychczasowe specjalizacje specjalności „aranżacja przestrzeni”: „aranżacja wnętrz” i „projektowanie przestrzeni wystawienniczej”),
  • e) projektowanie ubioru,
  • f) projektowanie zabawek,
  • g) tkanina artystyczna,
  • h) wzornictwo artystyczne (nowa nazwa dotychczasowej specjalizacji „projektowanie wyrobów artystycznych”, lepiej oddająca profil kształcenia).

 

Wizaż i formy rzeźbiarskie

W ramach specjalności „formy rzeźbiarskie” znosi się specjalizację „kamieniarstwo artystyczne i sztukatorstwo”, która nie jest prowadzona obecnie przez żadną ze szkół uprawnionych do kształcenia w zawodzie plastyk, jak również nie ma planów jej powtórnego uruchomienia w przyszłości. W ramach specjalności „techniki  scenograficzne” uznano, że dotychczasowa nazwa specjalności „stylizacja kostiumu i kreacja wizerunku” nieprecyzyjnie opisuje profil kształcenia. Użycie sformułowania „kreacja wizerunku” zbytnio zbliżało charakterystykę tej specjalizacji do problematyki wizażu, mieszczącej się w innej specjalizacji. W tym celu środowisko zaproponowało zmianę dotychczasowej nazwy na „projektowanie kostiumu scenicznego”.

W związku z powyższym specjalność „techniki scenograficzne” będzie obejmować następujące specjalizacje:

  • charakteryzacja i wizaż,
  • modelarstwo i dekoratorstwo,
  • projektowanie kostiumu scenicznego.


Wszystkie postulowane zmiany zostały uwzględnione w przedkładanym projekcie. Jednocześnie informuje się, iż w obszarze objętym powyższymi zmianami trwają prace w zakresie przygotowania podstaw programowych, natomiast projektowane zmiany nie mają wpływu na ramowe plany nauczania odnośnych typów szkół artystycznych.