Nauczyciel ukończył Politechnikę i posiada dyplom mgr w zakresie mechaniki o specjalności nauczycielskiej oraz zaświadczenie szkolenia podstawowego i specjalistycznego w zakresie prowadzenia okresowych badań technicznych pojazdów - w sumie 104 godz. (Rozp. Min. Infrastruktury Nr 1769 z 28 listopada 2002 r.).
Czy nauczyciel ma kwalifikacje do realizacji zajęć praktycznych z zakresu diagnostyki samochodowej w klasie II zawodowej w zawodzie: mechanik pojazdów samochodowych 723[04] wg programu 3803/SZ.LZ.SP/MEN/1997.06.09?

Według mojej opinii, dana osoba nie posiada wymaganych kwalifikacji do zatrudnienia na stanowisku nauczyciela praktycznej nauki zawodu w zasadniczej szkole zawodowej w zakresie prowadzenia zajęć z diagnostyki samochodowej. Jako osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów magisterskich na kierunku innym niż rodzaj prowadzonych zajęć powinna dodatkowo ukończyć studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć, czyli z zakresu diagnostyki pojazdów samochodowych.


Szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach zostały określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2002 r. Nr 155, poz. 1288 z późn. zm.). Kwalifikacje nauczycieli uzależnione są od typu szkoły w jakiej są zatrudnieni oraz od nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.

Zgodnie z § 10 tego rozporządzenia kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela praktycznej nauki zawodu w szkołach zasadniczych i średnich zawodowych, a także w zasadniczych szkołach zawodowych, liceach profilowanych, technikach i szkołach policealnych, w tym również w szkołach w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, posiada osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia:
1. studiów magisterskich na kierunku zgodnym lub zbliżonym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2. studiów magisterskich w specjalności zgodnej lub zbliżonej z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć i posiada przygotowanie pedagogiczne albo
3. studiów magisterskich na kierunku innym niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, która ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć lub
4. pedagogicznego studium technicznego, lub
5. posiada świadectwo dojrzałości technikum lub szkoły równorzędnej odpowiedniego kierunku - wraz z potwierdzeniem uzyskania tytułu zawodowego, zgodnego z rodzajem prowadzonych zajęć, i przygotowanie pedagogiczne, a ponadto:
a) ukończyła kurs z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,
b) ma co najmniej dwuletni staż pracy w zawodzie, którego będzie nauczać, lub tytuł robotnika (pracownika) wykwalifikowanego albo
6. posiada tytuł mistrza w zawodzie, którego będzie nauczać, i przygotowanie pedagogiczne.

Jak wynika z wyżej przedstawionego zapisu, według mojej opinii, omawiany nauczyciel nie spełnia żadnego ze stawianych warunków, aby mógł prowadzić zajęcia praktyczne z zakresu diagnostyki samochodowej w zasadniczej szkole zawodowej zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami. Wynika to z tego, że aby takie kwalifikacje posiadać, powinien jako osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów magisterskich na kierunku innym niż rodzaj prowadzonych zajęć dodatkowo ukończyć studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć. Natomiast omawiany nauczyciel ukończył jedynie szkolenie dla diagnostów w zakresie przeprowadzania badań technicznych pojazdów, co według mojej opinii nie nadaje kwalifikacji do zatrudniania na stanowisku nauczyciela praktycznej nauki zawodu. Proszę zwrócić uwagę, że w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu - w przeciwieństwie do nauczycieli przedmiotów ogólnych w zasadniczych szkołach zawodowych - przepisy nie przewidują możliwości uzupełniania kwalifikacji w formie kursów kwalifikacyjnych, a jedynie poprzez ukończenie studiów podyplomowych. Ponadto należy pamiętać, że zgodnie z § 1 pkt 2 ww. rozporządzenia przez kurs kwalifikacyjnym należy rozumieć kurs prowadzony przez placówkę doskonalenia nauczycieli, zakład kształcenia nauczycieli lub inną jednostkę, zgodnie z przepisami w sprawie rodzajów, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli. Nie dotyczy to jednak osób, które posiadają jedynie świadectwo dojrzałości technikum lub szkoły równorzędnej odpowiedniego kierunku - wraz z potwierdzeniem uzyskania tytułu zawodowego, zgodnego z rodzajem prowadzonych zajęć, i przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyły kurs z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz posiadają co najmniej dwuletni staż pracy w zawodzie, którego będzie nauczać, lub tytuł robotnika (pracownika) wykwalifikowanego. Takie osoby kwalifikacje posiadają. Dopuszcza się również możliwość zatrudnienia na tym stanowisku osobę, która posiada tytuł mistrza w zawodzie, którego będzie nauczać, i przygotowanie pedagogiczne.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2004 r. Nr 207, poz. 2110) obecnie studia podyplomowe prowadzone są w wymiarze co najmniej 350 godzin i trwają co najmniej trzy semestry. Według mojej opinii, właściwymi studiami podyplomowymi, które omawiany nauczyciel powinien ukończyć, aby posiadać wymagane kwalifikacje do prowadzenia tych zajęć będą organizowane przez niektóre uczelnie studia podyplomowe z zakresu diagnostyki pojazdów samochodowych. Celem takich studiów jest podniesienie kwalifikacji zawodowych, uzyskanie aktualnej wiedzy z zakresu podstaw diagnostyki pojazdów samochodowych, podstaw prawnych i normatywnych z zakresu diagnostyki pojazdów, podstaw mechaniki ruchu samochodów, diagnozowania pojazdów i ich układów oraz oceny stanu technicznego pojazdów w aspekcie bezpieczeństwa eksploatacji, wykorzystania metod komputerowych w diagnostyce pojazdów; zapoznanie z systemowym ujęciem diagnostyki pojazdów, problemami eksploatacji w ujęciu człowiek - obiekt techniczny - otoczenie, procesami zużycia oraz metodami oceny stanu płynów eksploatacyjnych, tendencjami rozwojowymi w technice i eksploatacji pojazdów, metodami zastosowań sztucznej inteligencji w procesach diagnostycznych, marketingiem i współpracą z klientami.