16.11 rozpoczęła się międzynarodowa konferencję „Skuteczność polityk na rzecz poprawy kompetencji młodzieży w Europie". Trzydniowa konferencja, zorganizowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Komisję Europejską oraz Instytut Badań Edukacyjnych, odbywa się w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Pierwszego dnia obrad po raz pierwszy przedstawiono wyniki dwóch nowych raportów Eurydice (Sieci Informacji o Edukacji w Europie, istniejącej od 1980 r.), które obejmują informacje z 31 krajów (wszystkich państwa członkowskie UE oraz Islandii, Liechtensteinu, Norwegii i Turcji).
Pierwszy raport dotyczy organizacji nauczania przedmiotów przyrodniczych w Europie oraz zawiera przegląd istniejących polityk i strategii, które mają na celu wspieranie nauczania przedmiotów przyrodniczych. Wynika z niego, że choć na ogół uczniowie uczą się przedmiotów ścisłych i przyrodniczych w podziale na biologię, chemię i fizykę, jednak w wielu krajach podkreśla się powiązanie tych przedmiotów. Autorzy raportu zwracają uwagę, jak ważne dla rozbudzenia zainteresowań, jest angażowanie uczniów w problemy ochrony środowiska i wykazanie różnych zastosowań osiągnięć nauk ścisłych i przyrodniczych w życiu codziennym.
Drugi raport omawia edukację matematyczną w Europie. Podkreśla się w nim, że w ostatnich latach większość krajów europejskich zmodernizowała programy nauczania matematyki, przy czym nacisk położony jest na rozwój kompetencji i umiejętności, a nie na treści teoretyczne. To nowe podejście obejmuje m.in. taki sposób nauczania, dzięki któremu uczeń rozumie zastosowanie i przydatność matematyki w rzeczywistym świecie. Raport stwierdza również, że wyzwaniem jest zapewnienie niezbędnego wsparcia i możliwości doskonalenia zawodowego nauczycielom matematyki. Szczególnie pozytywnym zjawiskiem jest wzrost współpracy nauczycieli i wymiany najlepszych praktyk poprzez platformy internetowe, serwisy społecznościowe i inne możliwości on-line.
 
Źródło: MEN, 16.11.2011 r.
Oprac. Alicja Bukowska