Rozporządzenie określi zasady zwolnienia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami
sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki języka łacińskiego w szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne.
Określenie trybu i zakresu egzaminu dyplomowego w części praktycznej:
- w zawodzie muzyk w specjalności rytmika: zmiana dotychczasowych wymagań – uznanie ochrony praw autorskich do imienia i nazwiska Emile’a Jaques-Dalcroze’a, zniesienie elementów prowadzenia lekcji;
- w zawodzie muzyk w specjalności teoria muzyki, w tym dopuszczenie do udziału publiczności w części praktycznej egzaminu dyplomowego w specjalizacji podstawy dyrygowania.
- Określenie trybu i zakresu egzaminu dyplomowego w części praktycznej i części teoretycznej w zawodzie aktor cyrkowy.
- Wprowadzenie możliwości zdawania egzaminu dyplomowego w zawodzie muzyk w części teoretycznej z zajęć kształcenia słuchu, harmonii lub form muzycznych w formie mieszanej wraz z ustaleniem trybu przebiegu tego egzaminu.
Czytaj w LEX: Rekrutacja do publicznych szkół i publicznych placówek artystycznych >>
Zmiany porządkujące
Oprócz tego rozporządzenie zawierać będzie zmiany techniczne w zakresie możliwości wydania uczniowi szkoły artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się.
Zniesie też regulację dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą (nie mają one zastosowania w szkolnictwie artystycznym). Zmiany obejmą również:
- nazewnictwo w ramach części praktycznej egzaminu dyplomowego w zawodzie tancerz oraz części teoretycznej egzaminu
- dyplomowego w zawodzie aktor scen muzycznych;
- zastąpienia nazwy własnej „Centrum Edukacji Artystycznej” przez odniesienie do przepisu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900);
- uproszczenie przepisu dotyczącego pozytywnych ocen z części praktycznej egzaminu dyplomowego, gdy w ramach tej części uczeń otrzymuje więcej niż jedną ocenę.
Oczekiwanym efektem jest ujednolicenie przepisów prawa w zakresie szkolnictwa artystycznego oraz przeprowadzanie egzaminów dyplomowych w szkołach artystycznych według zasad umożliwiających sprawiedliwe, wszechstronne i adekwatne stwierdzenie realizacji podstawy programowej w zakresie poszczególnych zawodów szkolnictwa.
Czytaj też: Dotacje na podręczniki dla szkół artystycznych >>
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.