Jak przeciwdziałać? Zakaz korzystania z internetu czy duże ograniczenia w tym zakresie oraz bardzo silna kontrola niestety nie przyniosą skutku. Po pierwsze, nikt nie jest wstanie faktycznie cały czas kontrolować, co robią jego dzieci w internecie – telefon komórkowy daje możliwość nieograniczonego korzystania z sieci poza jakąkolwiek wiedzą rodziców. Po drugie, internet i nowe media w ogólności to znaczna część życia nastolatków. Toprzestrzeń ich społecznego funkcjonowania – większość informacji, np. o urodzinach, spotkaniach, inicjatywach, zamieszczana jest w sieci, np. na Facebooku, a ograniczony dostęp do tych treści powoduje, że młody człowiek przestaje być częścią wspólnoty i jest skazany na społeczną alienację. Ponadto za kilka lat komputer będzie dla aktualnych nastolatków głównym narzędziem wykorzystywanym w pracy zawodowej, a wysokie kompetencje w tym zakresie będą niezbędne, trudno więc bronić im możliwości ich trenowania. Co w takim razie robić, by ograniczyć skalę zjawiska przemocy elektronicznej? Cała nadzieja leży tak naprawdę w działaniach profilaktycznych. Zważywszy na coraz większe deficyty dzieci i młodzieży w zakresie funkcjonowania społecznego, pierwszym krokiem powinno być rozwijanie kompetencji społecznych. Efektywne programy edukacyjne stawiające na rozwój umiejętności społecznych, poznawczych i emocjonalnych oraz wzmacnianie norm społecznych w połączeniu z przekazywaniem wiedzy na temat zasad bezpiecznego zachowania w internecie mogą skutecznie przeciwdziałać przemocy i zmniejszać poziom bezwzględności i brutalności sprawców. By takie działania profilaktyczne były skuteczne, powinny obejmować nie tylko dzieci i młodzież, ale też rodziców i nauczycieli, tak by wszyscy wiedzieli, jak przeciwdziałać przemocy, jak na nią reagować i skutecznie się bronić. Równolegle do tych działań rodzice i nauczyciele powinni zwiększać swoje kompetencje w zakresie rozumienia funkcjonowania nowych mediów i  umiejętności obsługiwania narzędzi internetowych. Wiedza na ten temat jest niezbędna zarówno w  zakresie bezpośredniego pomagania, jak i przeciwdziałania przemocy.

Jest to fragment artykułu Beaty Humięckiej "Przemoc rówieśnicza w sieci", opublikowanego w "Dyrektorze Szkoły" nr 6/2014>>

Polecamy:  Coraz więcej dzieci pada ofiarą cyberprzemocy