Procedura likwidacyjna powinna zostać wdrożona.
Uzasadnienie
W świetle zapisu art. 7 ust. 1 z.u.s.o. z dniem 1 września 2012 r. likwiduje się m.in. klasę pierwszą, a w latach następnych kolejne klasy dotychczasowego dwuletniego uzupełniającego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży. Z kolei stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 pkt 2 z.u.s.o., organy prowadzące dotychczasowe uzupełniające licea ogólnokształcące dla młodzieży w terminie do dnia 31 sierpnia 2015 r. mogą przekształcić je w licea ogólnokształcące dla dorosłych. Jeżeli więc, organ prowadzący nie zdecyduje się na przekształcenie szkoły, wówczas powinien podjąć procedurę likwidacyjną, o której mowa w art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - dalej u.s.o. Szkoła bowiem – mimo braku uczniów – formalnie będzie istnieć.
Z punktu widzenia społecznego, szczególnej uwagi wymaga sytuacja uczniów, którzy nie zostaną pozytywnie sklasyfikowani. Trudno z góry zakładać, że wszyscy pomyślnie ukończą szkołę. Likwidacja szkoły będzie więc miała bezpośredni wpływ na dalszą edukację tych osób. Zgodnie z zapisem art. 10 ust. 1 z.u.s.o., uczniowie ci, mogą kontynuować naukę w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych.
Reasumując, podjęcie przez organ prowadzący uchwały intencyjnej, a następnie wdrożenie procedury, o której mowa w art. 59 ust. 1 u.s.o. jest obligatoryjne.
Przed podjęciem uchwały intencyjnej, należałoby dokonać wyłączenia szkoły z zespołu szkół. W świetle wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 5 października 2010 r. (wyrok WSA z dnia 5 października 2010 r. IV SA/Gl 492/10, Lex nr 758390), w przypadku zespołu szkół mamy do czynienia ze strukturą rządzącą się odmiennymi regułami funkcjonowania w obrocie prawnym, niż w przypadku szkoły istniejącej poza zespołem. Z tych więc względów - zdaniem Sądu - organ prowadzący szkołę jest zobligowany do przestrzegania odmiennych unormowań prawnych dotyczących zespołu szkół i szkół stanowiących odrębne, autonomiczne jednostki organizacyjne systemu oświaty, bowiem taka rozdzielność regulacji prawnych przewidziana została przez ustawodawcę. Przewidziana w art. 59 u.s.o. procedura likwidacji szkoły nie może mieć zastosowania do wchodzącej w skład zespołu szkoły, zanim nie zostanie ona wyodrębniona prawnie. Żaden przepis u.s.o. nie stanowi podstawy prawnej dla podjęcia działań polegających na likwidacji włączonej w skład zespołu szkół, pozbawionej pełnej samodzielności organizacyjnej, placówki oświatowej. Dlatego też przed podjęciem uchwały o zamiarze likwidacji szkoły, należy podjąć uchwały o jej wyłączeniu z zespołu. Uważam, że można to uczynić na jednej sesji, z zachowaniem odpowiedniej kolejności.
Agata Piszko
Jak prawidłowo powinna zostać przeprowadzona procedura likwidacji uzupełniającego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży, wchodzącego w skład zespołu szkół?
Procedura likwidacji uzupełniającego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży, wchodzącego w skład zespołu szkół, w związku z zapisami art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz. 1206) - dalej z.u.s.o.Jak prawidłowo powinna zostać przeprowadzona procedura likwidacji uzupełniającego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży, wchodzącego w skład zespołu szkół w następującej sytuacji:1. szkoła nie dokonała naboru na rok szkolny 2011/2012 zatem aktualnie w szkole funkcjonuje klasa druga, uczniowie której zakończą edukację w roku szkolnym 2011/2012,2. przy likwidacji klasy pierwszej od 1 września 2012 r. w szkole nie będą funkcjonować żadne klasy.Czy w opisanej sytuacji prawidłowym będzie podjęcie uchwały w sprawie zamiaru likwidacji (do końca lutego 2012 r.) i w sprawie likwidacji uzupełniającego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży z dniem 31 sierpnia 2012 r.?