Instytut Badań Edukacyjnych zbada, jak działa ukryta selekcja w gimnazjach. Ocena oparta zostanie na wywiadach z urzędnikami, rodzicami i dyrektorami szkół.
Jak wskazują eksperci, selekcja uczniów w największym stopniu dokonuje się na etapie rekrutacji do gimnazjów. Dzieje się tak mimo rejonizacji, która miała wpłynąć na wyrównanie szans edukacyjnych. Instytut Badań Edukacyjnych zamierza opisać ten proces.
- Niektórzy rodzice posyłają swoje dzieci do niepublicznych gimnazjów, ale część tych, która wybiera dla dziecka szkołę publiczną, nie zawsze uważa, że ta w rejonie jest najlepsza. Posyłają więc swoje dzieci do gimnazjów poza rejonem. W naszym badaniu chcemy zobaczyć, jakie ci rodzice stosują strategie. Chcemy też sprawdzić, jak gimnazja dokonują selekcji uczniów, jaka jest tego skala i jaką politykę wobec tego zjawiska prowadzą samorządy. - tłumaczy cele badania „Autoselekcja na progu gimnazjum – działania rodziców w kontekście działań szkół i polityki samorządu” dr Anna Wojciuk z IBE.
Instytut zamierza przeprowadzić wywiady w trzech grupach: urzędników z samorządowych biur edukacji, dyrektorów szkół i rodziców. Odbędą się one w Rzeszowie i Warszawie. Raport gotowy będzie w 2015 r.
- Dzięki badaniu przede wszystkim będzie można ocenić, jak wygląda praktyka stosowania przepisów dotyczących rejonizacji w dużych miastach oraz poznać mechanizmy konkurencji między szkołami i między uczniami na poziomie gimnazjum. - podsumowuje dr Wojciuk.
Więcej: www.eduentuzjasci.pl/trzy-pytania-do/1070-jak-dziala-ukryta-selekcja-w-gimnazjach.html
Monika Sewastianowicz
Opublikowano: www.oswiata.abc.com.pl