Zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych GIODO ma prowadzić ogólnokrajowy, jawny rejestr administratorów bezpieczeństwa informacji, do którego dyrektorzy szkół będą zgłaszać wyznaczonych przez siebie ABI.
Na podstawie art. 46b u.o.d.o. administrator danych jest obowiązany zgłosić do rejestracji GIODO powołanie lub odwołanie administratora bezpieczeństwa informacji w terminie 30 dni. Ustawa określa również zakres zgłaszanych informacji.
Sześć miesięcy na zgłoszenie administratora bezpieczeństwa danych>>
Zgłoszenie powołania ABI do rejestracji powinno zawierać:
- oznaczenie administratora danych i adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania, w tym numer identyfikacyjny rejestru podmiotów gospodarki narodowej, jeżeli został mu nadany;
- dane administratora bezpieczeństwa informacji:
a) imię i nazwisko,
b) numer PESEL lub, gdy ten numer nie został nadany, nazwę i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość,
c) adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres, o którym mowa w pkt 1;
- datę powołania;
- oświadczenie administratora danych o spełnianiu przez administratora bezpieczeństwa informacji warunków określonych w art. 36a ust. 5 i 7.
Zgłoszenie odwołania natomiast powinno nadto zawierać datę i przyczynę odwołania. Administrator danych jest także zobowiązany w terminie 14 dni zgłosić GIODO zmianę informacji objętych zgłoszeniem, o którym mowa w art. 46b ust. 2 u.o.d.o. Do zgłaszania zmian stosuje się odpowiednio przepisy o zgłoszeniu powołania ABI.
Na żądanie ABI lub administratora danych GIODO wydaje zaświadczenie o zarejestrowaniu administratora bezpieczeństwa informacji. Dla celów dokumentacyjnych i dowodowych należy rekomendować wystąpienie do GIODO o wydanie tego zaświadczenia. Znowelizowana ustawa o ochronie danych osobowych określa także zasady wykreślania ABI z rejestru. Warto przy tym pamiętać, że po owym wykreśleniu konieczne będzie zgłoszenie do rejestracji GIODO tych zbiorów, które dotychczas korzystały ze zwolnienia wynikającego z funkcjonowania w szkole administratora bezpieczeństwa informacji.
Powołanie administratora bezpieczeństwa informacji nie zawsze konieczne>>
Więcej o nowych przepisach regulujących admistrowanie danymi osobowymi w miesięczniku "Dyrektor Szkoły" nr 1/2015>>