Na renomę szkoły trzeba pracować
Jednym z głównych tematów Krajowej Konferencji Dyrektorów Szkół i Przedszkoli była procedura ewaluacji zewnętrznej.
- Aby ewaluacja była skuteczna należy ją odpowiednio udokumentować. Warto zapoznać się z wymogami MEN, by dokumentacja była dostosowana do aktualnego stanu prawnego - mówił Leszek Ciesielski, dyrektor I Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni. Radził, by przy przygotowaniu dokumentacji korzystać z odpowiedniego oprogramowania, pomagającego w organizacji pracy szkoły.
Progman - oprogramowanie dla szkół>>
Podkreślił, że wyniki ewalucji zewnętrzej - zwłaszcza w dobie niżu demograficznego - są kluczowe dla istnienia placówki.
- Jeżeli chcesz mieć dobrych uczniów, musisz dobrych przyjąć - mówił dyrektor. A żeby było to możliwe, szkoła musi cieszyć się bardzo dobrą opinią. Spadek wyników może doprowadzić do efektu domina - szkoła przyjmie gorszych uczniów, co najpewniej wpłynie na jej dalsze spadki w rankingach.
- Opinię buduje się latami, a marnuje w pięć minut - podsumował swoje rozważania Ciesielski - Marka szkoły to coś, w co warto inwestować. - dodał.
Nauczyciele niechętni ewaluacji - jest zbyt nieprzewidywalna>>
Wyniki trzeba umieć interpretować
Podobnego zdania była Beata Ciężka z Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego.
- Do ewaluacji trzeba przygotowywać się, zanim dowiemy się, że odbędzie się w naszej szkole - mówiła. Radziła, by wszystkie projekty realizowane przez szkołę były odpowiednio dokumentowane tak, by dało się je wykorzystać w procesie ewaluacji.
Ekspertka zwróciła także uwagę na potrzebę rozsądnego stosowania procedur.
- Nie można być niewolnikiem narzędzi - mówiła Ciężka, radząc, by treść zadawanych pytań dostosować do możliwości respondentów. Podkreślała także, że dobrze przeprowadzona ewaluacja jest procesem twórczym, bo jej skuteczność zależy od interpretacji wyników.