Według sygnatariuszy, ważne jest, by szkoły uczyły kompetencji przyszłości, związanych z rozwojem nowych technologii, zdolności syntetycznego myślenia i współpracy w grupie, a dzieci po podstawówce płynnie posługiwały się językiem angielskim. - Ograniczymy obowiązki związane z zadawaniem prac domowych, tak by czas po szkole był przeznaczony tylko dla rodziny i rozwijania swoich pasji. W każdej szkole będzie dostępna opieka psychologiczna. Wyprowadzimy politykę ze szkół, zwiększymy ich autonomię, pamiętając jednocześnie, że powinny przekazywać wartości nowoczesnego patriotyzmu, otwartości i praw człowieka oraz bogactwo polskiej kultury - zapowiadają koalicjanci.

 

I "Nasza szkapa", i ChatGPT? - reforma podstawy programowej wymaga dyskusji>>

 

Potrzebne konsultacje

Rdzeń obowiązującej podstawy programowej dla szkół określiło rozporządzenie z 2017 r. Oczywiście przez ostatnie sześć lat ulegała ona zmianie, dodano np. nowy przedmiot, budzącą kontrowersję historię i teraźniejszość, a od września 2023 r. zmieniono podstawę wychowania fizycznego, wprowadzając obowiązkowe testy sprawnościowe dla uczniów. Uzasadnieniem dla zmiany podstawy programowej była oczywiście reforma edukacji, którą przeprowadził rząd Zjednoczonej Prawicy, czyli likwidacja gimnazjum i powrót do ośmioklasowej szkoły podstawowej, czteroletniego liceum i pięcioletniego technikum.

 

Zadeklarowano też zmiany dotyczące dostępu dzieci do pomocy psychologicznej. Zmiany dotyczące tej kwestii wprowadzał również PiS - zeszłoroczna nowela ustawy - Prawo oświatowe zwiększyła liczbę specjalistów, których muszą zatrudniać placówki oświatowe. Problem w tym, że - jak przewidywali w zeszłym roku dyrektorzy szkół, nie bardzo są chętni, by te etaty obsadzić. Liczby etatów nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych w przedszkolu lub szkole nie mogą być niższe niż:

  •         2 etaty, które powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 dzieci lub uczniów – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 100;
  •         1,5 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100;
  •         1 etat – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 40 i nie przekracza 50;
  •         0,8 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 30 i nie przekracza 40;
  •         0,6 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 20 i nie przekracza 30;
  •         0,4 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 10 i nie przekracza 20;
  •         0,25 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów wynosi od 1 do 10.

 

W praktyce nie do końca się to udało - fundacja GrowSPACE ujawniła liczbę wakatów oraz oszacowane braki w opiece psychologicznej w szkołach. Zgodnie z wyliczeniami w Polsce brakuje 27,32 proc. psychologów i psycholożek szkolnych na rok szkolny 2023/24. Aż 450 gmin deklaruje, że na ten moment nie mają ani jednego obsadzonego etatu. Są to punkty krytyczne na mapie Polski. Najbardziej przerażają braki w woj. podkarpackim – to właśnie tam w szkołach podstawowych jest więcej wakatów niż etatów. Braki sięgają aż 52 proc.