Czy na dyrektorze biura obsługi szkół gminnych, zatrudniającego księgową do prowadzenia kasy zapomogowo - pożyczkowej, obejmującej swoim zasięgiem wszystkie zakłady pracy w gminie i w sąsiednich gminach, który nie ma wpływu na finanse tej kasy i nie zatwierdza żadnych dokumentów księgowych, ciąży odpowiedzialność wynikająca z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) – dalej u.f.p. i ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.)?

Zgodnie z treścią art. 69 ust. 1 pkt 3 u.f.p. zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, należy do obowiązków kierownika jednostki budżetowej. Kontrola zarządcza jest adresowana do sektora finansów publicznych, a więc także do jednostek budżetowych (o których mowa w art. 9 pkt 3 u.f.p. i art. 11 ust. 1 u.f.p.). Podstawowym poziomem funkcjonowania kontroli zarządczej w całym sektorze finansów publicznych jest jednostka sektora finansów publicznych (I poziom kontroli zarządczej), za funkcjonowanie której odpowiedzialny jest jej kierownik (pismo Ministerstwa Finansów z dnia 29 stycznia 2010 r., DA6/4095/NWX/2010/775) W związku z tym, kontrola zarządcza nie tyle jest związana z przedmiotem działania określonego podmiotu, co z jego statusem (umiejscowieniem w strukturze sektora finansów publicznych). Jeżeli więc biuro obsługi szkół gminnych jest jednostką budżetową, nieposiadającą osobowości prawnej, pokrywającą swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzającą na rachunek odpowiednio budżetu jednostki samorządu terytorialnego, to jest ono jednostką budżetową (art. 11 ust. 1 u.f.p.), której kierownik zobowiązany jest do realizacji zadań związanych z kontrolą zarządczą.

Krzysztof Lisowski