Czy dyrektor szkoły publicznej ponadgimnazjalnej jest zobowiązany do prowadzenia kontroli zarządczej w szkole?
Tak, obowiązek taki wynika z zapisów ustawy o finansach publicznych.
Obowiązek wprowadzenia kontroli zarządczej stanowi novum w zapisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) - dalej u.f.p. Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków m.in. kierownika jednostki – stanowi o tym wprost zapis art. 69 ust. 1 pkt 3 u.f.p. Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:
zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
skuteczności i efektywności działania,
wiarygodności i sprawozdań,
ochrony zasobów,
przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
efektywności i skuteczności przepływu informacji,
zarządzania ryzykiem.
W literaturze podkreśla się, że wejście w życie nowych przepisów nie przekreśla dotychczasowych uregulowań. W nowej sytuacji wyznaczonej u.f.p. należałoby uzupełnić posiadaną już przez jednostkę dokumentację o nowe elementy – do tej pory nie znajdujące w jednostce zastosowania (por. R. Drozdowski, M. Jóźwiak, U. Wiktorowska, P. Walczak, Nowa ustawa o finansach publicznych Poradnik dla samorządów, Municipium SA, 2009, s. 241-234).
Autor odpowiedzi: Agata Piszko
Tak, obowiązek taki wynika z zapisów ustawy o finansach publicznych.
Obowiązek wprowadzenia kontroli zarządczej stanowi novum w zapisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) - dalej u.f.p. Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków m.in. kierownika jednostki – stanowi o tym wprost zapis art. 69 ust. 1 pkt 3 u.f.p. Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:
zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
skuteczności i efektywności działania,
wiarygodności i sprawozdań,
ochrony zasobów,
przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
efektywności i skuteczności przepływu informacji,
zarządzania ryzykiem.
W literaturze podkreśla się, że wejście w życie nowych przepisów nie przekreśla dotychczasowych uregulowań. W nowej sytuacji wyznaczonej u.f.p. należałoby uzupełnić posiadaną już przez jednostkę dokumentację o nowe elementy – do tej pory nie znajdujące w jednostce zastosowania (por. R. Drozdowski, M. Jóźwiak, U. Wiktorowska, P. Walczak, Nowa ustawa o finansach publicznych Poradnik dla samorządów, Municipium SA, 2009, s. 241-234).
Autor odpowiedzi: Agata Piszko