W związku z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1487) - dalej r.o.p.p.p., należy uczniom udzielić pomocy psychologiczno - pedagogicznej i przeznaczyć na to głównie godziny z art. 42 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) - dalej KN.
Jeśli jednak takich godzin dyrektor musi przydzielić więcej, to czy ma prawo umieścić te godziny w arkuszu organizacji szkoły, jako część etatu konkretnego nauczyciela?
Musi przecież uwzględnić, że taka pomoc będzie potrzebna uczniowi przez czas krótszy niż rok szkolny.
Przepisy § 4 r.o.p.p.p. stanowią, że pomoc psychologiczno - pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola, szkoły i placówki. Pomocą do zaplanowania przez dyrektora odpowiedniej liczby godzin - zgodnie z faktycznymi potrzebami uczniów, powinna być założona dla uczniów - karta indywidualnych potrzeb. Z takiej karty będą wynikały potrzeby, a ich analiza pozwoli na ustalenie m.in. wykorzystywania godzin wynikających z art. 42 ust. 2 pkt 2 KN oraz zaplanowania godzin dodatkowych (w uzgodnieniu z organem prowadzącym), jeżeli zajdzie taka potrzeba. Za taką interpretacją przepisu przemawia także brak określenia dolnej granicy liczebności grup, w których uczniom może być udzielana pomoc psychologiczno -pedagogiczna. Zatem, jeśli w szkole jest tylko jeden uczeń posiadający określonego rodzaju potrzeby, można mu udzielać pomocy również indywidualnie.
Teresa Serafin
Jeśli jednak takich godzin dyrektor musi przydzielić więcej, to czy ma prawo umieścić te godziny w arkuszu organizacji szkoły, jako część etatu konkretnego nauczyciela?
Musi przecież uwzględnić, że taka pomoc będzie potrzebna uczniowi przez czas krótszy niż rok szkolny.
Przepisy § 4 r.o.p.p.p. stanowią, że pomoc psychologiczno - pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola, szkoły i placówki. Pomocą do zaplanowania przez dyrektora odpowiedniej liczby godzin - zgodnie z faktycznymi potrzebami uczniów, powinna być założona dla uczniów - karta indywidualnych potrzeb. Z takiej karty będą wynikały potrzeby, a ich analiza pozwoli na ustalenie m.in. wykorzystywania godzin wynikających z art. 42 ust. 2 pkt 2 KN oraz zaplanowania godzin dodatkowych (w uzgodnieniu z organem prowadzącym), jeżeli zajdzie taka potrzeba. Za taką interpretacją przepisu przemawia także brak określenia dolnej granicy liczebności grup, w których uczniom może być udzielana pomoc psychologiczno -pedagogiczna. Zatem, jeśli w szkole jest tylko jeden uczeń posiadający określonego rodzaju potrzeby, można mu udzielać pomocy również indywidualnie.
Teresa Serafin