Nauczycielka w 2004 r. uzyskała stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. Po egzaminie otrzymała zaświadczenie, lecz nie został jej wydany akt nadania stopnia. W 2010 r. nauczycielka złożyła dokumenty do kuratorium na stopień nauczyciela dyplomowanego; w dokumentacji brakuje jednak aktu nadania. Obecnie zmienił się burmistrz.
Co zrobić w tej sytuacji?
Nauczyciel powinien dołączyć akt nadania stopnia nauczyciela mianowanego do wniosku o podjęcie postępowania na stopień nauczyciela dyplomowanego. Jeśli taki akt nie został wydany przez organ prowadzący szkołę, pomimo że nauczyciel zdał egzamin i spełnił pozostałe warunki do nadania stopnia (był zatrudniony zgodnie z kwalifikacjami i odbył staż zgodnie z przepisami), to nauczyciel ten powinien wystąpić o wydanie takiego aktu. Organ prowadzący powinien przechowywać dokumentację z przeprowadzonego postępowania egzaminacyjnego (wniosek o podjęcie postępowania wraz z załącznikami, protokół z postępowania egzaminacyjnego) i na podstawie tej dokumentacji powinien wydać akt. Zmiana burmistrza jest tu drugorzędna, akt nadania stopnia nauczyciela mianowanego wydaje organ wskazany w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) - organ prowadzący szkołę - a nie konkretna osoba.
Dokumentacja wymagana przy składaniu wniosku o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego wymieniona jest w § 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 260, poz. 2593 z późn. zm.) - dalej r.s.a.z.n.
Zgodnie natomiast z § 14 ust. 2 i 3 r.s.a.z.n. protokoły i dokumentacja komisji kwalifikacyjnej oraz komisji egzaminacyjnej przechowywane są przez organ powołujący komisję. Protokoły udostępniane są organom nadzorującym czynności podejmowane w postępowaniu o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego. W dokumentacji przechowywanej przez dyrektora szkoły lub właściwy organ nadający stopień awansu zawodowego pozostawia się wniosek nauczyciela o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego oraz dokumenty, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2, ust. 2 pkt 1, 2 i 4-7 r.s.a.z.n. Pozostałą dokumentację załączoną do wniosku nauczyciela o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego zwraca się nauczycielowi, jeżeli decyzja o nadaniu albo odmowie nadania stopnia awansu zawodowego stała się ostateczna.
Jan Chojnacki
Co zrobić w tej sytuacji?
Nauczyciel powinien dołączyć akt nadania stopnia nauczyciela mianowanego do wniosku o podjęcie postępowania na stopień nauczyciela dyplomowanego. Jeśli taki akt nie został wydany przez organ prowadzący szkołę, pomimo że nauczyciel zdał egzamin i spełnił pozostałe warunki do nadania stopnia (był zatrudniony zgodnie z kwalifikacjami i odbył staż zgodnie z przepisami), to nauczyciel ten powinien wystąpić o wydanie takiego aktu. Organ prowadzący powinien przechowywać dokumentację z przeprowadzonego postępowania egzaminacyjnego (wniosek o podjęcie postępowania wraz z załącznikami, protokół z postępowania egzaminacyjnego) i na podstawie tej dokumentacji powinien wydać akt. Zmiana burmistrza jest tu drugorzędna, akt nadania stopnia nauczyciela mianowanego wydaje organ wskazany w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) - organ prowadzący szkołę - a nie konkretna osoba.
Dokumentacja wymagana przy składaniu wniosku o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego wymieniona jest w § 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 260, poz. 2593 z późn. zm.) - dalej r.s.a.z.n.
Zgodnie natomiast z § 14 ust. 2 i 3 r.s.a.z.n. protokoły i dokumentacja komisji kwalifikacyjnej oraz komisji egzaminacyjnej przechowywane są przez organ powołujący komisję. Protokoły udostępniane są organom nadzorującym czynności podejmowane w postępowaniu o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego. W dokumentacji przechowywanej przez dyrektora szkoły lub właściwy organ nadający stopień awansu zawodowego pozostawia się wniosek nauczyciela o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego oraz dokumenty, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2, ust. 2 pkt 1, 2 i 4-7 r.s.a.z.n. Pozostałą dokumentację załączoną do wniosku nauczyciela o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego zwraca się nauczycielowi, jeżeli decyzja o nadaniu albo odmowie nadania stopnia awansu zawodowego stała się ostateczna.
Jan Chojnacki