Zwiększą się też uprawnienia rodziców, którzy będą mieli większy wpływ na kształcenie swoich dzieci. Będzie to możliwe dzięki uwzględnianiu w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym zakresu współpracy z rodzicami ucznia i to nie tylko przy realizacji zaleceń określonych w orzeczeniu, ale także przy zapewnieniu uczniowi odpowiednich warunków nauki i dostarczaniu niezbędnego sprzętu.
Rodzice będą mogli również wziąć udział w opracowywaniu programu oraz otrzymać jego kopie. Ma to być spójne z projektowanym rozporządzeniem określającym nowe zasady zapewniania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej (pisaliśmy o nim tutaj). Projekty zawierają również zapisy dotyczące konieczności organizacji zajęć socjoterapeutycznych dla uczniów zagrożonych wykluczeniem społecznym. Zmienią zasady opracowywania programu edukacyjno-terapeutycznego, poza wspomnianym wyżej zaangażowaniem rodziców w ten proces, doprecyzowane zostanie, że w programie tym określa się sposób dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych. W tworzeniu programu będzie mógł brać udział także pełnoletni uczeń.

Projektowane akty prawne zastąpią:
- rozporządzenie z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1489, z późn.zm.);
- rozporządzenie z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490, z późn. zm.).

Polecamy: Łatwiej będzie uzyskać opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej 

Nowa pomoc psychologiczno-pedagogiczna będzie jednym z głównych tematów II Zjazdu Akademii Zarządzania Dyrektora Szkoły. Zachęcamy do zapoznania się z programem>>