Decydenci odpowiedzialni za kształt systemu edukacji jak na razie nie dostrzegają niebezpieczeństw, a przede wszystkim utraconych szans i korzyści, jakie dałoby przekształcenie systemu edukacji z kształcenia osób inteligentnych na kształcenie osób kreatywnych - ubolewa Jan Fazlagić w "Dyrektorze Szkoły".
Nie chodzi o to, aby usunąć ze szkół matematykę i na egzaminach maturalnych wprowadzić powszechny egzamin z muzyki i rysunku. Takie rozumienie tego, czym jest nauczanie kreatywności, jest niepoprawne.
Przede wszystkim trzeba zaznaczyć, że system edukacji nauczający kreatywności można zaprojektować bez uszczerbku dla zasobów wiedzy zawartej w podstawie programowej. System edukacji promujący kreatywność powinien zatrudniać odpowiednio przeszkolonych nauczycieli, którzy sami głęboko wierzą, że kreatywność jest ważniejsza od inteligencji. Największym wyzwaniem związanym z promocją kreatywności w systemie edukacji jest to, że inteligencję… łatwiej udawać. Na przykład można nauczyć się 1000 typowych zadań z matematyki na pamięć. Wówczas uczeń, który nauczył się zdawać testy, zdobędzie atrybuty ucznia inteligentnego. Innymi słowy, osoba mało inteligentna jest w stanie uzyskiwać dobre wyniki w systemie edukacji, kompensując niski iloraz inteligencji innymi atrybutami, np. podwyższoną aktywnością społeczną, dobrą pamięcią, wytrwałością itp. Kreatywność z kolei imitować trudniej – nie można się nauczyć wszystkich możliwych rozwiązań wszystkich możliwych problemów twórczych. Aby uzyskać wysokie noty z testu kreatywności, trzeba w sposób uczciwy doskonalić swoją kreatywność.
Przedszkole i szkoła to miejsca, gdzie młody człowiek poznaje reguły zachowania się w społeczeństwie. Jedną z tych reguł jest dyscyplina i podporządkowanie się zasadom. Jak wiemy, osoby kreatywne są pełne sprzeczności. Jedną z tych sprzeczności jest jednoczesne zamiłowanie do reguł i do nieporządku. Rola nauczycieli polega na odpowiednim dobieraniu bodźców ograniczających nadmierną swobodę oraz bodźców zapewniających swobodę ekspresji.
Jest to fragment artykułu Jana Fazlagića - "Wspieranie kreatywności uczniów – wyzwanie dla polskiego systemu oświaty", opublikowanego w miesięczniku "Dyrektor Szkoły" nr 7/2013.
Źródło: Dyrektor Szkoły, stan z dnia 25 lipca 2013 r.
Opublikowano: