Do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych trafił we wtorek projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie zasad ustalania przez kierowników niektórych urzędów rozkładu czasu pracy w tygodniu oraz jego wymiaru w poszczególnych dniach tygodnia (nr 15). Projekt przygotował minister Jan Grabiec, członek Rady Ministrów, wyznaczając 14 dni na zgłasza.
- Projekt rozporządzenia wyznacza ramy, w których kierownik urzędu ma ustalić rozkład i wymiar czasu pracy pracowników, określając czas, w którym ma być wykonywana praca w urzędzie (czyli czas, w którym urząd ma wykonywać swoje zadania). Im bardziej elastyczne będą te ramy, tym większe będą również możliwości elastycznego wyznaczania przez kierowników urzędów rozkładu i wymiaru czasu pracy pracowników urzędów – czytamy w uzasadnieniu do projektu.
Czytaj również: Pierwszy urząd z siedmiogodzinnym dniem pracy>>
Koniec sztywnych godzin pracy
Jak deklarują projektodawcy, projektowane rozporządzenie odchodzi od obecnego sztywnego ustalenia jednakowych godzin pracy dla wszystkich urzędów (8:15-16:15), dając większą swobodę do określenia godzin otwarcia urzędu kierownikowi urzędu. - Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem kierownik urzędu będzie miał obowiązek takiego ustalenia pracownikom rozkładu czasu pracy w tygodniu oraz jego wymiaru w poszczególnych dniach tygodnia, aby praca w urzędzie była wykonywana od poniedziałku do piątku, nieprzerwanie przez 8 godzin w każdym z tych dni. Ustalone w ten sposób godziny pracy w urzędzie powinny uwzględniać przede wszystkim specyfikę wykonywanych zadań oraz potrzeby korzystających z niego obywateli. Najwcześniejszą porą rozpoczynania pracy urzędu będzie mogła być godz. 7:00, co będzie oznaczało pracę urzędu do godz. 15:00, zaś najpóźniejszą godz. 10:00, co spowoduje, że taki urząd będzie pracował do godz. 18:00. Godziny pracy urzędu mogą być różne, w różne dni – zapewniają autorzy projektu.
I podkreślają, że czym innym są godziny pracy urzędu (w znaczeniu jego dostępności dla interesantów lub współpracy z innymi urzędami), a czym innym godziny pracy poszczególnych pracowników, które powinny być przez przełożonych tak ustalone, aby w godzinach pracy urzędu obsada pracownicza była adekwatna do wykonywanych zadań. - W kwestiach dotyczących systemów i rozkładów czasu pracy poszczególnych pracowników zastosowanie będą miały regulacje zawarte w ustawie z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych oraz (w sprawach w niej nieuregulowanych) w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465, z późn. zm.). Nie będzie zatem przeszkód do stosowania w urzędzie, tak jak obecnie, ruchomego czasu pracy czy indywidualnego rozkładu czasu pracy, pod warunkiem zapewnienia pracy urzędu zgodnie z zasadami określonymi w projektowanym rozporządzeniu – czytamy.
Cena promocyjna: 63.2 zł
|Cena regularna: 79 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 55.3 zł
Co najmniej jeden dzień z wydłużoną pracą
Projekt przewiduje, że w urzędach, w których są wykonywane zadania związane z obsługą interesantów, w co najmniej jednym dniu tygodnia, będzie musiała być zapewniona obsługa interesantów w godz. od 8:00 do 18.00.
Co więcej, ze względu na szczególny charakter wykonywanych zadań na danym stanowisku pracy, kierownik urzędu będzie mógł ustalić rozkład czasu pracy pracownika zatrudnionego na tym stanowisku pracy tak, aby przewidywał pracę zmianową, przypadającą między godz. 6:00 jednego dnia a godz. 6:00 następnego dnia, w systemie czasu pracy, który ma zastosowanie do tego pracownika.
Ponadto, ze względu na szczególny charakter pracy wykonywanej w komórce organizacyjnej lub na stanowisku pracy, przewidziano możliwość ustalenia w rozkładzie czasu pracy pracowników tej komórki lub pracownika na tym stanowisku, dniem pracy dnia tygodnia niebędącego dniem pracy w urzędzie, w tym wyznaczonego przez kierownika urzędu dnia wolnego z tytułu obniżenia wymiaru czasu pracy – art. 130 par. 2 Kodeksu pracy – lub dnia wolnego podlegającego odpracowaniu. Warunkiem skorzystania z tego uprawnienia będą uzasadnione potrzeby urzędu.
Projekt rozporządzenia wprowadza również zasadę dotyczącą ustalania rozkładu czasu pracy w poszczególnych dniach tygodnia – kierownik urzędu w miarę możliwości będzie brał pod uwagę ważne względy osobiste lub rodzinne pracowników.
Kierownik urzędu zyska też uprawnienie do wyznaczania dla pracowników dni wolnych od pracy z tytułu obniżenia wymiaru czasu pracy, o którym mowa w art. 130 par. 2 Kodeksu pracy oraz wyznaczania dni wolnych od pracy podlegających odpracowaniu. - Jeżeli w urzędzie działa korpus służby cywilnej, to wyznaczone dni wolne będą musiały być tożsame z dniami wyznaczonymi zarządzeniem Prezesa Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 97 ust. 3 pkt 2 lub 3 ustawy o służbie cywilnej. Analogicznie, odpracowanie dnia wolnego od pracy będzie następowało w tę samą sobotę, która została wyznaczona do odpracowania dla członków korpusu służby cywilnej. Natomiast jeżeli w danym urzędzie nie działa korpus służby cywilnej, kierownik urzędu będzie mógł ustalić dniem pracującym sobotę przypadającą w tym samym okresie rozliczeniowym co wyznaczony dzień wolny lub następnym okresie rozliczeniowym – wskazują projektodawcy.
O wyznaczeniu dnia wolnego podlegającego odpracowaniu kierownik urzędu będzie musiał niezwłocznie poinformować pracowników oraz interesantów, natomiast o wyznaczeniu soboty będącej dniem pracy kierownik urzędu będzie musiał poinformować pracowników oraz interesantów co najmniej z 7-dniowym wyprzedzeniem.
Rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.