Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (nr UA5). Rząd zajmie się nim na posiedzeniu we wtorek, 25 marca 2025 r. 

- Zasiłek pogrzebowy jest jednorazowym świadczeniem przysługującym w przypadku śmierci osoby, a także związanej z nią koniecznością dokonania pochówku. Zasiłek pogrzebowy służy pokryciu kosztów urządzenia zwyczajowo przyjętych w danej kulturze obrzędów związanych ze śmiercią i pożegnaniem osoby zmarłej. Celem tego świadczenia jest pokrycie większości normalnych, typowych i powszechnie przyjętych kosztów pogrzebu. Do kosztów pogrzebu zaliczamy te, które mają związek z pochówkiem, a więc ze złożeniem ciała lub prochów do grobu. Na potrzeby określenia kosztów pogrzebu przyjmuje się, że sam pogrzeb to czynności, które trwają od chwili zgonu do momentu pochowania zwłok osoby zmarłej. Koszty pogrzebu mogą znacząco różnić się w zależności od regionu. W większych miastach ceny są zwykle wyższe niż na wsi czy w mniejszych miejscowościach. Za zwykły pogrzeb obecnie w Polsce trzeba zapłacić minimum 8–10 tys. zł – napisało w uzasadnieniu do projektu Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej będące autorem tego projektu.

Czytaj również: Zasiłek pogrzebowy – będzie 7000 zł czy nie więcej niż 6450 zł?>>

Jakie rozwiązania przewiduje projekt

Projekt przewiduje nie tylko podwyżkę zasiłku pogrzebowego (z 4 tys. zł do 7 tys. zł), ale także wprowadza jego waloryzację. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 80 ust. 2 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych kwota zasiłku pogrzebowego będzie podlegała waloryzacji od dnia 1 marca, jeżeli wskaźnik waloryzacji jest wyższy niż 105.

Wskaźnikiem waloryzacji ma być iloczyn średniorocznych wskaźników cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, ogłaszanych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 1 lit. a, podzielonych przez liczbę 100, w okresie od roku kalendarzowego, w którym przeprowadzono ostatnią waloryzację, do roku poprzedzającego termin waloryzacji i liczby 100.

Waloryzacja ma polegać na zwiększeniu kwoty zasiłku pogrzebowego o wskaźnik waloryzacji. Zasiłek pogrzebowy będzie przysługiwał w wysokości obowiązującej w dniu śmierci osoby, której koszty pogrzebu zostały poniesione.

Co ważne, w myśl projektowanego art. 14, pierwsza waloryzacja kwoty zasiłku pogrzebowego zostanie przeprowadzona w roku, w którym wskaźnik waloryzacji, o którym mowa w art. 80 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, liczony od roku wejścia w życie niniejszej ustawy, jest wyższy niż 105.

Ponadto MRPiPS chce też zmienić ustawę o pomocy społecznej dodając w art. 40 po ust. 1 nowe ust. 1a–1g. Przepisy te przewidują wprowadzenie zasiłku celowego na pokrycie uzasadnionych i udokumentowanych kosztów pogrzebu może być przyznany osobie, która pokrywa koszty pogrzebu, jeżeli po osobie zmarłej nie przysługuje zasiłek pogrzebowy albo jeżeli osoba, która pokrywa koszty pogrzebu, jest uprawniona do zasiłku pogrzebowego i ponosi w związku z pogrzebem nadzwyczajne, trudne do przewidzenia, niemożliwe do pokrycia z kwoty zasiłku pogrzebowego koszty. Zasiłek byłby przyznawany niezależnie od dochodu.

Czy tak będzie, okaże się po posiedzeniu rządu. Z protokołu rozbieżności do tego projektu wynika bowiem, że uwagę ogólną i uwagi szczegółowe zgłosiło  Ministerstwo Finansów.

 

Cena promocyjna: 53.1 zł

|

Cena regularna: 59 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 44.25 zł


MF wciąż ma zastrzeżenia do projektu

MF zwraca uwagę m.in. na to, że w obszarze polityki społecznej, w ramach realizacji postulatów z expose, poza przedmiotowym projektem ustawy, procedowane są obecnie również inne projekty generujące wysokie skutki finansowe, w tym: projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z FUS oraz niektórych innych ustaw, tzw. dodatkowa waloryzacja – wydatki na ten cel maja według OSR wynieść ok. 14 mld zł, projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, tzw. wakacje składkowe - ubytek w dochodach według OSR to ok. 25 mld zł. A z kolei koszt obowiązującej już ustawy o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka „Aktywny rodzic” oszacowany został - według OSR – na ok. 65 mld zł.

Resort finansów proponuje usunięcie z projektu ustawy przepisów dotyczących sposobu waloryzacji zasiłku pogrzebowego oraz trybu ogłaszania kwoty tego zasiłku obowiązującej w danym roku, waloryzacji zasiłku pogrzebowego wypłacanego w służbach mundurowych, terminu dokonania pierwszej waloryzacji zasiłku pogrzebowego. - W ocenie MF niezbędne jest przeprowadzenie analizy w zakresie wpływu podniesienia kwoty zasiłku pogrzebowego na rynek usług w tym obszarze, w szczególności czy wprowadzone rozwiązanie nie spowoduje automatycznego, nieuzasadnionego wzrostu cen usług pogrzebowych. Ewentualna dyskusja nad zasadnością wprowadzenia instrumentu waloryzacji tego świadczenia powinna być prowadzona z uwzględnieniem wyników tych analiz – czytamy w protokole rozbieżności.

MF proponuje też usunięcie z projektu przepisu dotyczącego określenia celowego zasiłku z pomocy społecznej w kwocie do 2 tys. zł. I to mimo zapewnieniom MRPiPS, że proponowana zmiana nie zwiększa poziomu wydatków sztywnych sektora instytucji rządowych i samorządowych. - Należy mieć na uwadze, że proponowane zmiany zwiększają poziom wydatków sztywnych sektora instytucji rządowych i samorządowych. Wzrost udziału wydatków sztywnych ma negatywny wpływ na elastyczność polityki fiskalnej i może w przyszłości rodzić napięcia przy konstrukcji budżetu państwa (konieczność spełnienia ograniczeń wynikających ze stabilizacji reguły wydatkowej) – napisało Ministerstwo Finansów w protokole rozbieżności, który trafi na Radę Ministrów razem z projektem.