Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został właśnie projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2023 r. Rozporządzenie ma zostać przyjęte przez rząd w trybie obiegowym, o co wnioskował do Łukasza Schreibera, ministra - członka Rady Ministrów i sekretarza RM, Stanisław Szwed, wiceminister rodziny i polityki społecznej, odpowiedzialny za przygotowanie projektu.

Czytaj również: 

Rząd przygotowuje rozporządzenie w sprawie przyszłorocznej waloryzacji rent i emerytur
Lewiatan: Nie wyższy niż ustawowy wzrost płac i emerytur nie powinien znacząco przyspieszyć inflacji w 2023 r.


Rząd zdecydował: Będzie zwiększenie o 20 proc.

Jak podkreśla MRiPS w uzasadnieniu do projektu, 26 maja 2022 r. rząd przyjął  „Propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2023 r.”, w której strona rządowa proponuje Radzie Dialogu Społecznego pozostawienie zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2023 r., na poziomie ustawowego minimum wynoszącego 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2022 r. W efekcie tej decyzji, opublikowany projekt przewiduje, że w 2023 r. wysokość zwiększenia, o którym mowa w art. 89 ust. 3 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, ustalane jest na poziomie 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym.

Czytaj też: Dodatki do emerytury - komentarz praktyczny >>>

- Konieczność przygotowania ww. rozporządzenia wynika z art. 89 ust. 5 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 504), zgodnie z którym w razie nieuzgodnienia stanowiska Rady Dialogu Społecznego w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent o co najmniej 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia, Rada Ministrów ma obowiązek określić w terminie 21 dni od dnia zakończenia negocjacji, w drodze rozporządzenia, wysokość tego zwiększenia – napisał w piśmie do ministra Schreibera wiceminister Szwed.

Czytaj też: Odwołanie od decyzji o waloryzacji emerytury powinno odnosić się do sposobu przeliczenia świadczenia - omówienie orzeczenia >>>

Jak twierdzi, zarówno podczas posiedzenia Zespołu ds. ubezpieczeń społecznych Rady Dialogu Społecznego, które odbyło się 8 czerwca 2022 r., wspólnego posiedzenia Zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego oraz Zespołu problemowego ds. ubezpieczeń społecznych Rady Dialogu Społecznego, które odbyło się 27 czerwca 2022 r., jak i podczas Plenarnego Posiedzenia Rady Dialogu Społecznego, które odbyło się 29 czerwca 2022 r., nie wypracowano wspólnego stanowiska w zakresie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2023 r. w części dotyczącej realnego wzrostu płac. Tym samym partnerzy społeczni nie uzgodnili wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2023 r. - W związku z powyższym Rada Ministrów jest zobowiązana do określenia, w drodze rozporządzenia, wysokości przedmiotowego zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2023 r. – zaznacza Stanisław Szwed.

Jak wyjaśnia MRiPS w Ocenie Skutków Regulacji, dołączonej do projektu rozporządzenia, waloryzacja świadczeń jest działaniem ustawowym i jej koszt wynika z ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Przy prognozie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów w 2022 r. na poziomie 109,4 proc. i prognozie realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2022 r. wynoszącej 1 proc. (20 proc. realnego wzrostu wynagrodzeń w 2022 r. – 0,2 proc.) – prognozowany wskaźnik waloryzacji w 2023 r. kształtuje się na poziomie 109,6 proc. - Koszt waloryzacji ogółem w 2023 r. przy ww. prognozowanym wskaźniku szacowany jest na kwotę około 27,5 mld zł (łącznie ze skutkiem finansowym podwyższenia wysokości dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów, tzw. 13. emerytury, ze względu na wzrost najniższej emerytury w ramach waloryzacji oraz renty socjalnej finansowanej z Funduszu Solidarnościowego) – czytamy w OSR.

 

 

Bez uzgodnień, opiniowania i konsultacji publicznych

Wiceminister Szwed zwrócił się we ww. piśmie o skierowanie dokumentu do rozpatrzenia, w trybie obiegowym, przez Radę Ministrów, z zastosowaniem trybu odrębnego wynikającego z par. 98 i  par. 99 pkt 3 Regulaminu pracy Rady Ministrów, tj. z pominięciem etapu uzgodnień, opiniowania i konsultacji publicznych oraz bez rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów, komisję prawniczą, oraz bez potwierdzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów.