Pierwszą spółką w ramach sieci Deloitte, która testuje model zoptymalizowanego czasu pracy jest Doradztwo Podatkowe, zatrudniające obecnie tysiąc pracowników w 9 biurach w Polsce.

- Inwestycje wspierają sukces firmy, przy czym bardzo istotne jest inwestowanie w rozwój i dobrostan pracowników. Chcemy zapewnić osobom zatrudnionym w Doradztwie Podatkowym jak najlepsze warunki pracy i właściwie zadbać o zachowanie work-life balance. Wierzymy, że wprowadzone przez nas innowacje mogą przyczynić się do znacznego wzrostu produktywności wśród naszych pracowników, która wpłynie pozytywnie również na jakość świadczonych przez nas usług. Zadowolenie klientów niezmiennie pozostaje naszym priorytetem – mówi Łukasz Madej, partner zarządzający działem Doradztwa Podatkowego Deloitte w Polsce.

Pilotaż rozwiązań powstał we współpracy z brytyjską firmą badawczo-konsultingową Autonomy, która jest liderem w zakresie rozwiązań w obszarze future of work.

Czytaj również: Rozwój sztucznej inteligencji nie wpływa na plany pracownicze polskich firm - badanie EY>>

Różne modele zoptymalizowanego tygodnia pracy

Program pilotażowy został poprzedzony wieloma warsztatami i ankietami wśród pracowników, z których wynika, że większość z nich uważa jakąś formę skrócenia tygodnia roboczego, przy jednoczesnym utrzymaniu efektywności biznesowej, za działanie pomagające utrzymać ogólny dobrostan. W związku z tym firma, w ramach pilotażu, zdecydowała się na wprowadzenie kilku rozwiązań odpowiadających potrzebom pracowników i uwzgledniających specyfikę ich pracy, m.in. skompresowany tydzień pracy, 4-godzinny dzień pracy w piątek, co drugi piątek wolny czy dodatkowe dni urlopu w roku. Co ważne, żadne z tych rozwiązań nie wiąże się dla pracowników z obniżeniem ich wynagrodzenia.

- Sukces całej inicjatywy zależy przede wszystkim od zaangażowania zespołu i współpracy. Z przeprowadzanych przez nas na bieżąco analiz wynika, że niemal wszyscy pracownicy Doradztwa Podatkowego popierają ten projekt, mimo iż uważają, że krótszy lub wolny piątek nie musi być benefitem dla każdego. Wierzymy, że poszukiwanie optymalnych rozwiązań w tym obszarze, przy obecnym rynku, staje się powoli koniecznością i że ten krok może mieć pozytywny wpływ na naszą działalność, także w kontekście naszej efektywności i jakości pracy dla klientów. W przyszłym roku finansowym podejmiemy decyzję, który model lub modele warto testować dalej – podkreśla Łukasz Madej.

 


Zadowolenie z pracy najważniejszym trendem w 2023 roku

Z najnowszego raportu Deloitte Global Human Capital Trends wynika, że aż 80 proc. respondentów uważa dobre samopoczucie pracowników za czynnik mający duży wpływ na sukces rynkowy firmy. Z tego powodu dobrostan został uznany za najważniejszy tegoroczny trend. Z kolei 95 proc. szefów pionów HR jest zgodnych, że wypalenie zawodowe negatywnie wpływa na poziom retencji pracowników. Osoby mające lepsze samopoczucie są bardziej zaangażowane w swoje obowiązki. Dzięki temu, że praca sprawia im przyjemność, chętniej polecają innym swojego pracodawcę.

- Przejęcie odpowiedzialności za dobre samopoczucie pracowników poprzez wprowadzanie podobnych rozwiązań to wielka szansa dla szefów firm na zwiększenie produktywności całego zespołu. Elastyczny tydzień pracy może okazać się niezwykle przyszłościową wizją, która zyska większą popularność u przedsiębiorców w Polsce i na świecie – tłumaczy Joanna Świerzyńska, liderka zespołu ds. rozwiązań dla pracodawców, Talent Partnerka, Deloitte.