Z badania Confidence Index, przeprowadzonego w I kwartale 2019 r. przez firmę rekrutacyjną Michael Page, wynika, że 6 na 10 Polaków jest przekonanych, że nową pracę znajdzie w czasie krótszym niż 3 miesiące.

Dlaczego szukamy nowej pracy?

Większość Polaków (60,1 proc.) zmienia miejsce zatrudnienia, ponieważ chce zdobyć nowe umiejętności. Możliwość pozyskania dodatkowych kompetencji jest szczególnie ważna dla kandydatów wkraczających na rynek pracy oraz z mniejszym doświadczeniem – wśród respondentów między 18 a 29 r.ż. na ten aspekt wskazało aż 72 proc. ankietowanych.

– Młodszym kandydatom zdecydowanie bardziej zależy na tym, aby zebrać jak największe doświadczenie zawodowe, które pozwoli im zbudować silną pozycję na rynku. W grupie wiekowej 30-49 lat skłonność do zmiany pracy ze względu na potrzebę zdobycia nowych umiejętności wynosi 61 proc., a wśród 50-latków i starszych pracowników spada do 40 proc. - mówi Piotr Dziedzic, dyrektor w Michael Page i członek zarządu Polskiego Forum HR.

 

 

Co ciekawe, tylko 43 proc. respondentów przyznało, że szukanie nowego pracodawcy podyktowane jest chęcią zarabiania większych pieniędzy. Przy czym, aspekt finansowy jest ważniejszy również dla młodszych kandydatów (57 proc. wskazań wśród respondentów w wieku 18-29 lat) niż ich bardziej doświadczonych kolegów (35 proc. wśród 50-latków i starszych).

Dodatkowo, brak możliwości do rozwoju może być potencjalną przyczyną zmiany miejsca zatrudnienia wśród 36 proc. badanych. Niewiele mniej, bo 34 proc. jako powód takiej decyzji podaje chęć pracy w bardziej etycznej firmie, a co 10. respondent wskazuje również na perspektywę zachowania work-life balance.

Najważniejsze: atmosfera i szef

Należy zaznaczyć, że wg badanych najważniejszymi aspektami w miejscu pracy są relacje z przełożonym i współpracownikami (97,5 proc.) oraz dostęp do szkoleń (93,5 proc.). Z kolei, na potrzebę zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym i obowiązkami zawodowymi wskazuje 89 proc. respondentów.

– Niemniejsze znaczenie w organizacji odgrywa również CSR. Jak wynika z naszego badania, już ponad 73 proc. respondentów zależy, aby pracować w firmie, która przestrzega zasad społecznej odpowiedzialności biznesu. Podejmowanie przez pracodawców działań z tego obszaru mogłoby więc zaspokoić potrzebę pracy w etycznej firmie, na którą wskazuje już co trzeci badany (34 proc.) – dodaje Piotr Dziedzic.

 

Merrick Rosenberg, Daniel Silvert

Sprawdź  

Cena promocyjna: 35.1 zł

|

Cena regularna: 39 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Ile czasu zajmie znalezienie pracy?

Badanie Michael Page pokazuje również, że przeszło 60 proc. respondentów jest przekonanych, że nową pracę znajdzie w czasie krótszym niż 3 miesiące. Niemal co czwarty ankietowany (26 proc.) szacuje natomiast, że szukanie kolejnego pracodawcy zajmie mu od 4 do 6 miesięcy.

– Tylko nieco ponad 13 proc. ankietowanych jest zdania, że poszukiwanie pracy będzie trwało więcej niż pół roku. To potwierdza, że polscy pracownicy czują się dość pewni swojej pozycji na rynku. Wpływ na to ma m.in. rekordowo niska stopa bezrobocia, która wg danych GUS na koniec stycznia wynosiła 6,1 proc. Jeśli przypuszczenia ekspertów się sprawdzą względem wskaźników gospodarczych dla Polski, to możemy spodziewać się, że sytuacja kandydatów na rynku pracy jeszcze się umocni – podkreśla Piotr Dziedzic.

Przeczytaj w LEX HR:

Być w drodze, czyli o budowaniu doświadczeń pracowników w firmie ASUS Polska >

"Close the gap" - o budowaniu pozytywnych doświadczeń ludzi z marką pracodawcy w firmie IKEA Retail >

Bliżej menedżerów i pracowników, czyli HR Business Partnering w firmie Provident Polska >

Nieszablonowe metody rekrutacji i employer brandingu w IT – studium przypadku DaftCode >

Od mikro zmian do makro efektów - jak stworzyć wygrywającą organizację jutra? >

Przegląd na menedżerskim pokładzie - studium przypadku Polska Press Grupy >