Pracodawca przekazywał wynagrodzenia niepełnosprawnych pracowników na konto fundacji prowadzonej w ramach zadania publicznego domu pomocy społecznej. Z uwagi na powyższe, Prezes Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nakazał pracodawcy zwrot środków przekazanych tytułem dofinansowania do wynagrodzeń. Podstawą wydanej decyzji był art. 26a ust. 1a (1) pkt 2 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (dalej: ustawa). Przepis ten stanowi, że miesięczne dofinansowanie nie przysługuje, jeżeli wynagrodzenie pracownika niepełnosprawnego nie zostało przekazane na jego rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej albo na adres zamieszkania tego pracownika, za pośrednictwem osób prawnych prowadzących działalność w zakresie doręczania kwot pieniężnych.

Czytaj też w LEX: Ulgi i uprawnienia dla prowadzących zakład pracy chronionej >

 

Skarga pracodawcy została oddalona

Pracodawca zwrócił się o ponowne rozpatrzenie sprawy. Prezes PFRON utrzymał jednak w mocy sporną decyzję. W uzasadnieniu wskazał, że pracodawca nie dokonał wypłaty wynagrodzeń zgodnie z treścią art. 26a ust. 1a (1) pkt 2 ustawy. Tym samym dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych zostało pobrane nienależnie. Nie zakończyło to sporu, ponieważ pracodawca postanowił wnieść skargę. Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który uznał, że organ dokonał prawidłowej wykładni i właściwie zastosował ww. przepis. Z zebranego materiału dowodowego bezspornie bowiem wynikało, że konto na które przekazywano wynagrodzenia nie należało do pracowników. Oznacza to, że dofinansowanie nie było możliwe, ponieważ nie dochowano warunków określonych w przepisach. Mając powyższe na uwadze, skarga została oddalona. Wydany w tej sprawie wyrok został jednak zaskarżony kasacyjnie.

Czytaj także: Unijna dyrektywa o przejrzystości wynagrodzeń – na co należy się przygotować? >>>

 

Pracownicy sami wskazali numer rachunku

Sprawą zajął się Naczelny Sąd Administracyjny, który potwierdził, że wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych zostały przekazane na nienależący do nich rachunek bankowy. Było to konto fundacji prowadzonej w ramach zadania publicznego domu pomocy społecznej. Niemniej sąd zwrócił też uwagę, że w stosownych oświadczeniach pracownicy wskazali numer rachunku, na który ma wpływać wynagrodzenie, był to rachunek fundacji. Ponadto ustalono, że co najmniej jeden z pracowników zamieszkuje w domu pomocy społecznej, który jest prowadzony przez fundację. NSA podkreślił, że przy interpretacji art. 26a ust. 1a (1) pkt 2 ustawy nie należy pomijać okoliczności dotyczących rodzaju niepełnosprawności pracownika (niepełnosprawność umysłowa), a także jego ewentualnie ograniczonej zdolności do czynności prawnych. 

Zobacz procedurę: Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych >

 

Cena promocyjna: 72.27 zł

|

Cena regularna: 99 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 72.27 zł


Trzeba wziąć pod uwagę sytuację osobistą 

Sąd wskazał, że domy pomocy społecznej są ustawowo określonymi jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej o szczególnych zadaniach, do których należy zapewnianie ich mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokajanie ich niezbędnych potrzeb bytowych, opiekuńczych i wspomagających. Tym samym pobyt w takiej placówce powinien być wzięty pod uwagę przez organ jako okoliczność wymagająca odniesienia się z punktu widzenia przesłanek określonych w art. 26a ust. 1a (1) pkt 2 ustawy. NSA zwrócił też uwagę, że sytuacja osób przebywających w domu pomocy społecznej może stanowić przeszkodę w realizowaniu każdej z przewidzianych w ww. przepisie form przekazywania wynagrodzenia (np. z powodu nieposiadania rachunku bankowego i braku zgody na jego założenie). Mając na uwadze utrudnione warunki zatrudniania takich osób, prowadziłoby to do wykluczenia ich z rynku pracy, a więc powstania zjawiska sprzecznego z aksjologią ustawy. W świetle powyższego, NSA uchylił zaskarżony wyrok i przekazał sprawę WSA do ponownego rozpoznania.

Wyrok NSA z 10 stycznia 2024 r., sygn. akt I GSK 1792/22, prawomocny

Czytaj też w LEX: Ewidencja księgowa wpłat na PFRON oraz otrzymanych dofinansowań​ >